Palvelutuotteen tuotteistaminen ja perehdyttämisoppaan suunnittelu osana tuotekehitystä – Case: Parkkiperhonen®
Heiskanen, Minttu (2012)
Heiskanen, Minttu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910597
Tiivistelmä
Suomen Franchising-yhdistyksen kesällä 2011 teettämässä franchising-sektorin kasvuselvitystutkimuksen perusteella Suomessa voidaan olettaa tällä hetkellä olevan 250–300 franchising-toimintaa harjoittavaa tai juuri aloittavaa ketjua. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Parkkiperhonen franchising-toimintaa sekä Parkkiperhonen-toiminnan tuotteistamista ja tuotekehitystä. Parkkiperhonen-toiminta lanseerattiin Kuopioon kesällä 2011. Parkkiperhonen-toiminnan tarkoituksena on tiivis verkostoituminen ja yhteistyö paikallisen alueen toimijoiden välillä. Yhteistyöyritysten avustuksella Parkkiperhoset lahjoittavat pysäköinninlisäaikaa. Parkkiperhosten toimintaan kuuluu olennaisesti myös oppaan rooli. Parkkiperhonen-toiminta on persoonallinen markkinointikeino, joka tuo paikallisen alueen yrityksiä uudenlaisella positiivisella tavalla esille.
Opinnäytetyön teoriaosuuksissa käsitellään franchisingia, liiketoiminnan suojaamista, verkostoitumista, tuotteistamista, tuotekehitystä, palvelutuotteen kannattavuutta ja hinnoittelua, brändiä sekä perehdyttämistä kausiluontoisessa työsuhteessa. Opinnäytetyössä kuvaillaan myös sen toiminnallista osuutta, jossa suunnittelin perehdyttämisoppaan Parkkiperhonen-toiminnalle. Tutkimusosassa käsitellään teemahaastattelua, joka on tehty kesällä 2011 Kuopion Parkkiperhonen-toiminnassa mukana olleille työntekijöille. Tutkimuksen tarkoituksena oli käsitellä Parkkiperhonen-toiminnan tuotekehitystä ja sen onnistumista Kuopiossa työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valitsin teemahaastattelun. Teemahaastattelu sopi tähän työhön tutkimusmenetelmäksi, sillä teemahaastattelulla voidaan tutkia yksilön ajatuksia, kokemuksia, tunteita ja uskomuksia.
Tutkimuksen perusteella perehdyttämisopas on onnistunut. Se on monipuolinen ja muunneltavissa erilaisiin perehdyttämistarkoituksiin. Työntekijät olivat yleisesti tyytyväisiä perehdyttämiseen. Parkkiperhonen-toiminnan tuotekehitys Kuopion osalta on onnistunut hyvin, mutta tuotekehitystä tarvitaan jatkossakin. Parkkiperhonen-toiminta herättää myönteisiä ajatuksia ja sille on kysyntää Kuopiossa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun mietitään jatkoa tuotekehitykselle. Tälle opinnäytetyölle on useita jatkotutkimusehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuuksissa käsitellään franchisingia, liiketoiminnan suojaamista, verkostoitumista, tuotteistamista, tuotekehitystä, palvelutuotteen kannattavuutta ja hinnoittelua, brändiä sekä perehdyttämistä kausiluontoisessa työsuhteessa. Opinnäytetyössä kuvaillaan myös sen toiminnallista osuutta, jossa suunnittelin perehdyttämisoppaan Parkkiperhonen-toiminnalle. Tutkimusosassa käsitellään teemahaastattelua, joka on tehty kesällä 2011 Kuopion Parkkiperhonen-toiminnassa mukana olleille työntekijöille. Tutkimuksen tarkoituksena oli käsitellä Parkkiperhonen-toiminnan tuotekehitystä ja sen onnistumista Kuopiossa työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valitsin teemahaastattelun. Teemahaastattelu sopi tähän työhön tutkimusmenetelmäksi, sillä teemahaastattelulla voidaan tutkia yksilön ajatuksia, kokemuksia, tunteita ja uskomuksia.
Tutkimuksen perusteella perehdyttämisopas on onnistunut. Se on monipuolinen ja muunneltavissa erilaisiin perehdyttämistarkoituksiin. Työntekijät olivat yleisesti tyytyväisiä perehdyttämiseen. Parkkiperhonen-toiminnan tuotekehitys Kuopion osalta on onnistunut hyvin, mutta tuotekehitystä tarvitaan jatkossakin. Parkkiperhonen-toiminta herättää myönteisiä ajatuksia ja sille on kysyntää Kuopiossa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun mietitään jatkoa tuotekehitykselle. Tälle opinnäytetyölle on useita jatkotutkimusehdotuksia.