Auditointitutkimus kaupunginosayhdistyksen viestinnästä ja toiminnasta - tutkimuskohteena Kaukajärviseura ry
Kangas, Heli (2012)
Kangas, Heli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910605
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä selvitys Kaukajärviseura ry:n viestinnän ja toiminnan nykyisestä tilanteesta auditointitutkimuksen avulla. Arviointi toimii siten lähtökohtana jatkossa tehtävälle viestinnän ja toiminnan kehitystyölle, jonka pohjaksi tutkimuksessa luodaan myös muutamia konkreettisia kehitysehdotuksia.
Kaukajärviseura on tamperelainen kaupunginosayhdistys, joka osallistuu aktiivisesti Kaukajärven alueen kehittämiseen ja sen asukkaiden viihtyvyyden lisäämiseen. Seuran hallituksessa kuitenkin koetaan, että seuran viestintä on hieman tehotonta, ja erityisesti sähköinen viestintä on vähäisessä käytössä. Nykyinen jäsenistö koetaan passiiviseksi eikä uusia jäseniä ole helppo saada mukaan, vaikka Kaukajärven alue kasvaa jatkuvasti.
Tutkimuksen tietoperusta liittyy yhteisöviestintään lähinnä yhdistysten näkökulmasta. Käsiteltävinä ovat muun muassa sidosryhmäviestintä, viestinnän perustehtävät, viestintätyytyväisyys ja yhteisökuva. Myös viestintäkanavilla on suuri rooli tutkimuksessa, sillä osa tutkimuksen tarkoitusta on arvioida Kaukajärviseuran nykyisten viestintäkanavien toimivuutta sekä harkita uusien kanavien käyttöönottoa.
Auditointitutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisten että kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla loka-maaliskuussa 2011-2012. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu haastattelemalla seitsemää Kaukajärviseuran hallituksen nykyistä ja entistä jäsentä sekä lähettämällä kysely postitse 265 jäsentalouteen, joista 96:lta saatiin vastaus.
Tutkimuksessa tuli selville, että jäsenten tyytyväisyys seuran viestintään ja toimintaan on odotettua parempi, mutta paljon kehitettävääkin on. Nykyisten jäsenten keski-ikä on korkea, joten heidän tärkeäksi kokemaansa painettua viestintää on kehitettävä muun muassa lisäämällä näkyvyyttä paikallislehdessä ja julkaisemalla omaa lehteä ja tiedotetta. Seuran toivotaan kuitenkin houkuttelevan mukaan nuorempaa sukupolvea, minkä vuoksi jatkossa on panostettava myös sähköiseen viestintään esimerkiksi sähköpostitiedotteet käyttöönottamalla. Seuran nykyisessä tapahtuma- ja harrastustarjonnassa ei koeta olevan mitään turhaa, mutta erityisesti eläkeläisille tarkoitetulla säännöllisellä kerhotoiminnalla olisi kysyntää. Viestinnän ja toiminnan kehittämistoimenpiteillä pyritään jatkossa muun muassa lisäämään seuran tunnettuutta ja kasvattamaan jäsenmäärää.
Kaukajärviseura on tamperelainen kaupunginosayhdistys, joka osallistuu aktiivisesti Kaukajärven alueen kehittämiseen ja sen asukkaiden viihtyvyyden lisäämiseen. Seuran hallituksessa kuitenkin koetaan, että seuran viestintä on hieman tehotonta, ja erityisesti sähköinen viestintä on vähäisessä käytössä. Nykyinen jäsenistö koetaan passiiviseksi eikä uusia jäseniä ole helppo saada mukaan, vaikka Kaukajärven alue kasvaa jatkuvasti.
Tutkimuksen tietoperusta liittyy yhteisöviestintään lähinnä yhdistysten näkökulmasta. Käsiteltävinä ovat muun muassa sidosryhmäviestintä, viestinnän perustehtävät, viestintätyytyväisyys ja yhteisökuva. Myös viestintäkanavilla on suuri rooli tutkimuksessa, sillä osa tutkimuksen tarkoitusta on arvioida Kaukajärviseuran nykyisten viestintäkanavien toimivuutta sekä harkita uusien kanavien käyttöönottoa.
Auditointitutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisten että kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla loka-maaliskuussa 2011-2012. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu haastattelemalla seitsemää Kaukajärviseuran hallituksen nykyistä ja entistä jäsentä sekä lähettämällä kysely postitse 265 jäsentalouteen, joista 96:lta saatiin vastaus.
Tutkimuksessa tuli selville, että jäsenten tyytyväisyys seuran viestintään ja toimintaan on odotettua parempi, mutta paljon kehitettävääkin on. Nykyisten jäsenten keski-ikä on korkea, joten heidän tärkeäksi kokemaansa painettua viestintää on kehitettävä muun muassa lisäämällä näkyvyyttä paikallislehdessä ja julkaisemalla omaa lehteä ja tiedotetta. Seuran toivotaan kuitenkin houkuttelevan mukaan nuorempaa sukupolvea, minkä vuoksi jatkossa on panostettava myös sähköiseen viestintään esimerkiksi sähköpostitiedotteet käyttöönottamalla. Seuran nykyisessä tapahtuma- ja harrastustarjonnassa ei koeta olevan mitään turhaa, mutta erityisesti eläkeläisille tarkoitetulla säännöllisellä kerhotoiminnalla olisi kysyntää. Viestinnän ja toiminnan kehittämistoimenpiteillä pyritään jatkossa muun muassa lisäämään seuran tunnettuutta ja kasvattamaan jäsenmäärää.