Siivousalan yrityksen liiketoiminnan arviointi ja kehittäminen
Arpe, Jani (2012)
Arpe, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää siivousalalla toimivan pienyrityksen tämänhetkinen tila ja tehdä suunnitelma mitä laajentuminen edellyttäisi ja merkitsisi yritykselle. Kehittämissuunnitelma on tehty käyttäen hyväksi liiketoimintasuunnitelman runkoa. Yrityksen nykyinen tila selvitetään tekemällä yrittäjälle haastattelu, jonka pohjalta nykyistä tilaa on mahdollista arvioida. Kyselylomakkeessa on kysymyksiä yrityksen tilasta ja yrittäjän näkemyksistä yleisesti omista liiketoiminnallisista taidoistaan. Kysely antaa kuvan yrittäjän tämänhetkisistä liiketoiminnallisista taidoista ja siitä, millaisessa tilassa yrittäjä kokee yrityksen olevan. Koska yrittäjällä ei ole liiketaloudellista koulutusta, antaa tämä nykytila-arvio hänelle kuvan siitä, mitä yritystoimintaa tehdessä pitäisi ottaa huomioon.
Nykytilan selvittämisen jälkeen on teoriaa siitä, mitä pitää ottaa huomioon kehittämissuunnitelmaa tehtäessä. Tämän teorian ja nykytilahaastattelun perusteella on tehty suunnitelma, miten yritys voisi lähivuosina laajentua. Tässä työssä ei yrittäjän toivomuksesta käsitellä yrityksen taloutta. Yrityksen tavoitteena on olla liikevaihdoltaan neljä kertaa suurempi viiden vuoden kuluttua. Kehittämissuunnitelma on tehty siitä näkökulmasta, että yritys lähtee laajentamaan liiketoimintaansa omalla markkinointialueella kasvattamalla yksityistalouksien asiakaskuntaa ja palkkaamalla yksitellen lisää työntekijöitä.
Nyt olisi laajentumiselle mahdollisuus, koska yrittäjä on saanut yrityksen jaloilleen ja luonut hyvän maineen. Samalla se, että markkinat ovat kasvussa, lisää mahdollisten asiakkaiden määrää. Markkinat ovat kasvussa monestakin syystä. Ensinnäkin väestö vanhenee, jolloin he tarvitsevat enemmän palveluita ja toiseksi, koska väestö muuttaa maaseudulta kohti kasvukeskuksia kuten Helsinkiä. Kehittämissuunnitelman on tarkoituksena toimia pohjana yrittäjälle itselle, josta hän voi ajan mittaan tehdä talouslaskelmien kanssa omansa.
Nykytilan selvittämisen jälkeen on teoriaa siitä, mitä pitää ottaa huomioon kehittämissuunnitelmaa tehtäessä. Tämän teorian ja nykytilahaastattelun perusteella on tehty suunnitelma, miten yritys voisi lähivuosina laajentua. Tässä työssä ei yrittäjän toivomuksesta käsitellä yrityksen taloutta. Yrityksen tavoitteena on olla liikevaihdoltaan neljä kertaa suurempi viiden vuoden kuluttua. Kehittämissuunnitelma on tehty siitä näkökulmasta, että yritys lähtee laajentamaan liiketoimintaansa omalla markkinointialueella kasvattamalla yksityistalouksien asiakaskuntaa ja palkkaamalla yksitellen lisää työntekijöitä.
Nyt olisi laajentumiselle mahdollisuus, koska yrittäjä on saanut yrityksen jaloilleen ja luonut hyvän maineen. Samalla se, että markkinat ovat kasvussa, lisää mahdollisten asiakkaiden määrää. Markkinat ovat kasvussa monestakin syystä. Ensinnäkin väestö vanhenee, jolloin he tarvitsevat enemmän palveluita ja toiseksi, koska väestö muuttaa maaseudulta kohti kasvukeskuksia kuten Helsinkiä. Kehittämissuunnitelman on tarkoituksena toimia pohjana yrittäjälle itselle, josta hän voi ajan mittaan tehdä talouslaskelmien kanssa omansa.