Sähköauton latauspisteen sekä akkupalon huomiointi sähkösuunnittelussa
Ala-Lipasti, Joona (2021)
Ala-Lipasti, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042923
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tehdä Hepacon Oy:lle kattava tietopaketti sähköauton latauspisteen vaatimuksista ja suosituksista sähkösuunnittelun näkökulmasta, sekä käsitellä, kuinka sähköauton mahdollinen akkupalo tulisi ottaa huomioon latauspisteen suunnittelussa ja sijoittamisessa. Työssä tutkittiin myös sähköautojen ja ladattavien hybridisähköautojen tekniikkaa ja käsiteltiin sähköauton lataukseen liittyviä tulevaisuuden näkymiä.
Työ toteutettiin käyttämällä lähteinä verkosta löytyviä lakitekstejä, standardeja, julkaisuja ja artikkeleita aiheeseen liittyen. Nämä lähdemateriaalit olivat parhaiten ajan tasalla jatkuvasti muuttuvassa ja päivittyvässä aihealueessa.
Tässä työssä tutkittiin ensin sähköautojen ja ladattavien hybridisähköautojen tekniikkaa. Siitä siirryttiin käsittelemään latauspisteiden vaatimuksia ottaen huomioon aiheeseen liittyvät lakitekstit, standardit ja ohjeistukset sähkösuunnittelun näkökulmasta. Tämän jälkeen tutkittiin aihetta, jota ei ole vielä otettu juurikaan edellä mainituissa huomioon, joka on sähköautojen akkupaloihin liittyvää riski. Työn lopuksi tutkittiin sähköautojen latauksen tulevaisuuden näkymiä.
Työn tuloksena saatiin koottua yhteen tärkeimmät asiat sähköautoista ja niiden latauspisteiden suunnittelusta. Työn avulla voidaan laatia ohjeistus sähköauton latauspisteen suunnittelusta ja sijoittamisesta.
Työ toteutettiin käyttämällä lähteinä verkosta löytyviä lakitekstejä, standardeja, julkaisuja ja artikkeleita aiheeseen liittyen. Nämä lähdemateriaalit olivat parhaiten ajan tasalla jatkuvasti muuttuvassa ja päivittyvässä aihealueessa.
Tässä työssä tutkittiin ensin sähköautojen ja ladattavien hybridisähköautojen tekniikkaa. Siitä siirryttiin käsittelemään latauspisteiden vaatimuksia ottaen huomioon aiheeseen liittyvät lakitekstit, standardit ja ohjeistukset sähkösuunnittelun näkökulmasta. Tämän jälkeen tutkittiin aihetta, jota ei ole vielä otettu juurikaan edellä mainituissa huomioon, joka on sähköautojen akkupaloihin liittyvää riski. Työn lopuksi tutkittiin sähköautojen latauksen tulevaisuuden näkymiä.
Työn tuloksena saatiin koottua yhteen tärkeimmät asiat sähköautoista ja niiden latauspisteiden suunnittelusta. Työn avulla voidaan laatia ohjeistus sähköauton latauspisteen suunnittelusta ja sijoittamisesta.