Sähköinen päivittäistavarakauppa ja sen mahdollisuudet uudelle yrittäjälle
Peippo, Piritta (2012)
Peippo, Piritta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110995
Tiivistelmä
Sähköinen päivittäistavarakauppa on kasvava ala, jolla kilpailu on kovaa. Asiakkaiden vaatimukset sähköisessä kaupankäynnissä ovat perustellusti kovat: tilaustapahtuman, maksamisen ja toimituksen täytyy olla sujuvia, jotta asiakas saadaan sitoutettua pysyvään asiakassuhteeseen. Tuotteet ja palvelut täytyy pyrkiä hinnoittelemaan tavalla, joka tyydyttää sekä asiakasta että yritystä. Monesti asiakkaiden näkemys sähköisen ruokakaupan hyödyistä on selkeä, mutta kotiinkuljetuspalvelusta ei olla valmiita maksamaan aina edes sen vertaa, että se kattaisi yritykselle aiheutuvat kulut. Elintarvikekuljetuksiin liittyvä lainsäädäntöä on tarkasteltu yrittäjän näkökulmasta, koska se aiheuttaa vaatimuksia kuljetusten ja etenkin kuljetuskaluston suhteen. Toimeksiantajien innovatiivista ideaa automaattisesti täyttyvästä jääkaapista ja sen mahdollisista jatkosovelluksista on käsitelty uuden yrityksen perustamisen edellytyksenä.
Tutkimusaineistona on käytetty kirjallisten ja sähköisten lähteiden lisäksi osana opinnäytetyötä toteutetun internet-kyselyn tuloksia. Kyselyn tavoitteena oli selvittää kuluttajien näkökulmasta sähköisen ruokakaupan potentiaalisia asiakasryhmiä, kuluttajien halukuutta käyttää palvelua, kuluttajien vaatimuksia palvelun suhteen ja sitä, paljonko palvelusta ollaan valmiita maksamaan.
Kuluttajat pitävät sähköistä ruokakauppaa ja siihen sisältyvää tuotteiden kotiinkuljetus-palvelua hyödyllisenä ja monet harkitsevat kokeilevansa palvelua itse. Kuluttajat eivät kuitenkaan ole täysin valmiita luottamaan tavarantoimittajaan etenkään tuoretuotteiden valinnassa. Kuluttaja haluaa useimmiten valikoida tuoretuotteet itse ja suurin osa heistä suhtautuu epäluuloisesti tavarantoimittajan toimintaan tässä suhteessa. Myöskään kuluttajien maksuhalukkuus kuljetuspalvelusta ei useimmissa tapauksissa riitä kattamaan kustannuksia.
Kilpailu alalla on sen verran kovaa ja uuden yrityksen perustaminen vaatii raskaita investointeja, että kyselyn tulosten perusteella se ei ole suositeltavaa aivan lähivuosina. Suositukseni on, että toimeksiantaja odottaa rauhassa mihin suuntaan sähköinen päivittäistavarakauppa kehittyy ja jatkaako ala kasvuaan. Automaattisesti täyttyvää jääkaappia kannattaa jatkokehittää ja laajentaa mahdollista sovellusta.
Tutkimusaineistona on käytetty kirjallisten ja sähköisten lähteiden lisäksi osana opinnäytetyötä toteutetun internet-kyselyn tuloksia. Kyselyn tavoitteena oli selvittää kuluttajien näkökulmasta sähköisen ruokakaupan potentiaalisia asiakasryhmiä, kuluttajien halukuutta käyttää palvelua, kuluttajien vaatimuksia palvelun suhteen ja sitä, paljonko palvelusta ollaan valmiita maksamaan.
Kuluttajat pitävät sähköistä ruokakauppaa ja siihen sisältyvää tuotteiden kotiinkuljetus-palvelua hyödyllisenä ja monet harkitsevat kokeilevansa palvelua itse. Kuluttajat eivät kuitenkaan ole täysin valmiita luottamaan tavarantoimittajaan etenkään tuoretuotteiden valinnassa. Kuluttaja haluaa useimmiten valikoida tuoretuotteet itse ja suurin osa heistä suhtautuu epäluuloisesti tavarantoimittajan toimintaan tässä suhteessa. Myöskään kuluttajien maksuhalukkuus kuljetuspalvelusta ei useimmissa tapauksissa riitä kattamaan kustannuksia.
Kilpailu alalla on sen verran kovaa ja uuden yrityksen perustaminen vaatii raskaita investointeja, että kyselyn tulosten perusteella se ei ole suositeltavaa aivan lähivuosina. Suositukseni on, että toimeksiantaja odottaa rauhassa mihin suuntaan sähköinen päivittäistavarakauppa kehittyy ja jatkaako ala kasvuaan. Automaattisesti täyttyvää jääkaappia kannattaa jatkokehittää ja laajentaa mahdollista sovellusta.