Koulutuksen taloudellinen kannattavuus
Hämäläinen, Ismo (2012)
Hämäläinen, Ismo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810243
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ammatillisen logistiikka-
koulutuksen taloudellista kannattavuutta ja koulutksen järjestämisen taloudelliseen tulokseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä, joilla pystytään samanaikaisesti lisäämään koulutuksen laadukkuutta, henkilökohtaistamista sekä monipuolisuutta.
Tutkimuksessa anlysoitiiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, taloudelliseen kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä koulutuksen toteutusta ohjaavien sääntöjen ja määräysten vaikutuksia niihin.
Tutkimus toteutettiin Vantaan ammattiopisto Variassa. Tutkimusaineistona on käytetty Varian hallinnollista ja opetuksellista materiaalia sekä opetushallituksen määräystä ja logistiikan koulutusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja asetuksia. Lisäksi aineistona ovat olleet tutkijan omat muistiinpanot.
Aineistoa analysoitiin kkvalitatiivisella kustannus-hyötyanalyysillä.
Tulosten mukaan pystytään tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten uudelleen organisoinnilla aikaansaamaan uusi toimintamalli. Tämä toimintamalli tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden todelliseen henkilökohtaiseen opintojen suunnitteluun ja toteutukseen, joustavan ja monipuolisen ammatillisen valinnaisuuden ansiosta. Toiminta-
malli luo edellytykset taloudellisesti kannattavaan ja laadukkaaseen koulutustoimntaan.
koulutuksen taloudellista kannattavuutta ja koulutksen järjestämisen taloudelliseen tulokseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä, joilla pystytään samanaikaisesti lisäämään koulutuksen laadukkuutta, henkilökohtaistamista sekä monipuolisuutta.
Tutkimuksessa anlysoitiiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, taloudelliseen kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä koulutuksen toteutusta ohjaavien sääntöjen ja määräysten vaikutuksia niihin.
Tutkimus toteutettiin Vantaan ammattiopisto Variassa. Tutkimusaineistona on käytetty Varian hallinnollista ja opetuksellista materiaalia sekä opetushallituksen määräystä ja logistiikan koulutusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja asetuksia. Lisäksi aineistona ovat olleet tutkijan omat muistiinpanot.
Aineistoa analysoitiin kkvalitatiivisella kustannus-hyötyanalyysillä.
Tulosten mukaan pystytään tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten uudelleen organisoinnilla aikaansaamaan uusi toimintamalli. Tämä toimintamalli tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden todelliseen henkilökohtaiseen opintojen suunnitteluun ja toteutukseen, joustavan ja monipuolisen ammatillisen valinnaisuuden ansiosta. Toiminta-
malli luo edellytykset taloudellisesti kannattavaan ja laadukkaaseen koulutustoimntaan.