Cel-shading ja videopelien luominen Cinema 4D - ja Unity 3D -ohjelmissa
Ilmanen, Senja (2012)
Ilmanen, Senja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111212
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu kahdesta aiheesta: Cel-shading-tekniikasta ja videopelien luomisesta. Cel-shading-tekniikkaa käsitellään tarkemmin Cinema 4D -ohjelman avulla, mutta siihen myös viitataan Unity 3D -ohjelmaa tarkasteltaessa. Unity 3D -ohjelmaa käsiteltäessä keskitytään tarkemmin videopelien luomiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa taustatietoja videopelin luomisesta ja tutustuttaa sarjakuvamaiseen 3D-grafiikkaan.
Työ antaa opiskelijoille tietoja, joita voi käyttää hyödyksi erityyppisissä projekteissa. Taustatiedot on kerätty omien kokemuksien ja ohjelmien omia oppaita käyttäen. Työ on edellyttänyt paljon uusien asioiden opiskelua.
Molemmat ohjelmat, sekä Cinema 4D että Unity 3D, ovat erinomaisia 3D-grafiikan työkaluja. Molemmilla ohjelmilla on omat vahvuudet 3D-mallintamisen osa-alueissa ja vuorovaikutus ohjelmien kesken on moitteetonta.
Työ antaa opiskelijoille tietoja, joita voi käyttää hyödyksi erityyppisissä projekteissa. Taustatiedot on kerätty omien kokemuksien ja ohjelmien omia oppaita käyttäen. Työ on edellyttänyt paljon uusien asioiden opiskelua.
Molemmat ohjelmat, sekä Cinema 4D että Unity 3D, ovat erinomaisia 3D-grafiikan työkaluja. Molemmilla ohjelmilla on omat vahvuudet 3D-mallintamisen osa-alueissa ja vuorovaikutus ohjelmien kesken on moitteetonta.