Linnavuoren palvelukeskuksen esitemateriaaliprojekti
Yli-Kerttula, Vilma (2012)
Yli-Kerttula, Vilma
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810164
Tiivistelmä
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ajantasaiset esitteet Linnavuoren palvelukeskukseen, joka on Raumalla sijaitseva perusterveydenhuollon palvelukoti vanhuksille. Esitteiden on tarkoitus antaa selkeästi oleellista tietoa palvelukeskuksen toiminnasta. Ne suunnattiin jaettavaksi kaikille Linnavuoren palvelukeskukseen kaukaa ja läheltä hoitoon tuleville asukkaille ja heidän läheisilleen. Esitteisiin koottiin tietoa palvelukeskuksessa asumisesta, hoidoista ja palveluista. Lisäksi esitteisiin laitettiin palvelukeskuksen yhteystiedot.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin terveydenhuollon viestintää tiedon välittäjänä, esitteen ja kirjallisen materiaalin teossa huomioitavia asioita sekä vanhuspalveluja Suomessa ja Raumalla. Esitteen suunnittelussa ja tekovaiheessa sain useasti palautetta ja neuvoja Rauman vanhustyön palvelupäälliköltä sekä Linnavuoren palvelukeskuksen esimiehiltä.
Esitemateriaalin sisältöä kartoitettiin omaisille suunnatulla kyselyllä. Kyselyyn vastasi 14 omaista (N=14). Kyselystä esille nousivat omaisten toivomukset saada lisää tietoa muun muassa palvelukeskuksen arkirutiineista, yleisistä käytännöistä ja lääkärin kierroista.
Koska Linnavuoren palvelukeskuksen tehostetun palveluasumisen yksiköiden ja hoito-osaston käytännön toimintaperiaatteet poikkeavat toisistaan, tehtiin palvelukodeille ja hoito-osastolle omat sisällöltään hieman poikkeavat esitelehtiset. Esitteiden tavoitteena on olla kattavat, selkeät, helposti luettavat ja ymmärrettävät. Ne sisältävät esittelyä eri osastoista, niiden toimintatavoista ja hoitoperiaatteista. Esitevihkosten tavoitteena on myös pyrkiä lisäämään asukkaiden ja heidän läheistensä tietämystä, turvallisuuden tunnetta ja luottamusta hoitohenkilökuntaa sekä palvelukeskuksen toimintaa kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin terveydenhuollon viestintää tiedon välittäjänä, esitteen ja kirjallisen materiaalin teossa huomioitavia asioita sekä vanhuspalveluja Suomessa ja Raumalla. Esitteen suunnittelussa ja tekovaiheessa sain useasti palautetta ja neuvoja Rauman vanhustyön palvelupäälliköltä sekä Linnavuoren palvelukeskuksen esimiehiltä.
Esitemateriaalin sisältöä kartoitettiin omaisille suunnatulla kyselyllä. Kyselyyn vastasi 14 omaista (N=14). Kyselystä esille nousivat omaisten toivomukset saada lisää tietoa muun muassa palvelukeskuksen arkirutiineista, yleisistä käytännöistä ja lääkärin kierroista.
Koska Linnavuoren palvelukeskuksen tehostetun palveluasumisen yksiköiden ja hoito-osaston käytännön toimintaperiaatteet poikkeavat toisistaan, tehtiin palvelukodeille ja hoito-osastolle omat sisällöltään hieman poikkeavat esitelehtiset. Esitteiden tavoitteena on olla kattavat, selkeät, helposti luettavat ja ymmärrettävät. Ne sisältävät esittelyä eri osastoista, niiden toimintatavoista ja hoitoperiaatteista. Esitevihkosten tavoitteena on myös pyrkiä lisäämään asukkaiden ja heidän läheistensä tietämystä, turvallisuuden tunnetta ja luottamusta hoitohenkilökuntaa sekä palvelukeskuksen toimintaa kohtaan.