Asiakkaiden kokemuksia sydänhoitajan merkityksestä verenpainetaudin ennaltaehkäisyssä
Hertteli, Miia; Karppinen, Marjo (2012)
Hertteli, Miia
Karppinen, Marjo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111227
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja
Tekijät: Hertteli Miia & Karppinen Marjo
Opinnäytetyön nimi: Asiakkaiden kokemuksia sydänhoitajan merkityksestä verenpaine-taudin ennaltaehkäisyssä.
Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä 40+5
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää asiakkaiden kokemuksia sydänhoitajan merkityksestä verenpainetaudin ennaltaehkäisyssä, sekä saada sydänhoitajan palveluita käyttäviltä asiakkailta subjektiivisia kokemuksia terveyden edistämisestä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus painottuu verenpainetaudin ennaltaehkäisyyn ja terveyden edistämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla sydänhoitajan asiakkailta. Analyysimenetelmänä käytettiin deduktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten tarkastelussa nousi esille kaksi kategoriaa: ohjaus ja elämäntapamuutokset. Tutkimuksesta ilmenee, että sydänhoitajan asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Suurin osa tutkittavista oli tehnyt elämäntapamuutoksia muun muassa ruokavalion ja liikunnan suhteen. Vastauksista pystyimme päättelemään, että ohjaus mielletään voimakkaasti tiedon vastaanottamiseksi.
Haasteena voidaankin nähdä se, miten asiakas saadaan toimimaan itse aktiivisessa roolissa ohjaustilanteessa. Jatkotutkimushaasteena olisi kiinnostava tietää tutkimukseen osallistuneiden verenpainearvot ennen ohjausta ja onko elämäntapamuutoksilla ollut vaikutuksia verenpainearvoihin. Olisimme myös kiinnostuneita tietämään, mitä syitä kohonneeseen verenpaineeseen tutkimukseen osallistuneilla oli omasta mielestään, sillä sen voisi olettaa vaikuttavan ohjauksen sisältöön. Toivomme tutkimustuloksista olevan hyötyä sydänterveyden edistämistyössä sekä palveluiden kehittämisessä.
Asiasanat: terveyden edistäminen, verenpainetaudin ennaltaehkäisy ja verenpainetauti-potilaan ohjaus.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja
Tekijät: Hertteli Miia & Karppinen Marjo
Opinnäytetyön nimi: Asiakkaiden kokemuksia sydänhoitajan merkityksestä verenpaine-taudin ennaltaehkäisyssä.
Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä 40+5
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää asiakkaiden kokemuksia sydänhoitajan merkityksestä verenpainetaudin ennaltaehkäisyssä, sekä saada sydänhoitajan palveluita käyttäviltä asiakkailta subjektiivisia kokemuksia terveyden edistämisestä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus painottuu verenpainetaudin ennaltaehkäisyyn ja terveyden edistämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla sydänhoitajan asiakkailta. Analyysimenetelmänä käytettiin deduktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten tarkastelussa nousi esille kaksi kategoriaa: ohjaus ja elämäntapamuutokset. Tutkimuksesta ilmenee, että sydänhoitajan asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Suurin osa tutkittavista oli tehnyt elämäntapamuutoksia muun muassa ruokavalion ja liikunnan suhteen. Vastauksista pystyimme päättelemään, että ohjaus mielletään voimakkaasti tiedon vastaanottamiseksi.
Haasteena voidaankin nähdä se, miten asiakas saadaan toimimaan itse aktiivisessa roolissa ohjaustilanteessa. Jatkotutkimushaasteena olisi kiinnostava tietää tutkimukseen osallistuneiden verenpainearvot ennen ohjausta ja onko elämäntapamuutoksilla ollut vaikutuksia verenpainearvoihin. Olisimme myös kiinnostuneita tietämään, mitä syitä kohonneeseen verenpaineeseen tutkimukseen osallistuneilla oli omasta mielestään, sillä sen voisi olettaa vaikuttavan ohjauksen sisältöön. Toivomme tutkimustuloksista olevan hyötyä sydänterveyden edistämistyössä sekä palveluiden kehittämisessä.
Asiasanat: terveyden edistäminen, verenpainetaudin ennaltaehkäisy ja verenpainetauti-potilaan ohjaus.