Pupun matka - Osallistava aistitarina päiväkodin erityisryhmässä
Vornanen, Hanna (2012)
Vornanen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249732
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli kahdeksanosainen osallistava aistitarina päiväkodin erityisryhmässä. Työ toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kunnallisen päiväkodin kanssa, jossa toiminta tapahtui 3-6 –vuotiaiden erityislasten ryhmässä. Toiminta tapahtui päiväkotipäivän sisällä ja siihen osallistuivat tekijän lisäksi kuusi lasta sekä kuusi henkilökunnan jäsentä. Toiminta toteutettiin tammi-maaliskuun aikana vuonna 2012.
Päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmän lapsille lasten osallisuutta painottava osallistava ja toiminnallinen aistitarinakokonaisuus. Erilaisia luovia työtapoja yhdistävän draamallisen toiminnan aikana lapsilla oli useita mahdollisuuksia tehdä valintoja, joiden kautta he kuljettivat tarinaa eteenpäin. Toisena tavoitteena oli monipuolisten aistielämysten tuottaminen ja niiden liittäminen draamalliseen toimintaan. Tavoitteiden toteutumista mitattiin arviointilomakkeella, jonka henkilökunnan jäsenet täyttivät jokaisen toimintakerran jälkeen. Opinnäytetyön tekijä arvioi toimintaa myös itse jokaisen toimintakerran päätteeksi. Muita arviointikeinoja olivat keskustelut henkilökunnan kanssa, lapsilta toiminnan aikana saatu palaute sekä toimintakertojen päätyttyä ollut suullinen koonti, jossa summattiin koko prosessin onnistumisen hetkiä ja kehittämisen tarpeita yhdessä työelämän ohjaajan kanssa.
Työssä perehdyttiin lasten osallisuuden lisäksi vammaisten osallisuuteen ja näihin molempiin liittyviin haasteisiin. Tekijän tärkein oppimisen kokemus liittyi osallisuuden eri muotoihin ja nousi esiin monin tavoin prosessin aikana. Päätavoite, lasten osallisuus, toteutui toiminnan aikana muun muassa heidän vapautenaan valita, kuinka intensiivisesti he halusivat osallistua toimintaan. Osallisuus näyttäytyi eri tavoin eri lasten kohdalla, muun muassa voimakkaana haluna kehittää tarinaa, rohkaistumisena uusissa tilanteissa, vetäytymisenä ja aktiivisena tai vähemmän aktiivisena sivusta seuraamisena. Osallisuus ja itsemääräämisoikeus toteutuivat lähes kaikkien lasten kohdalla, sillä melkein jokainen lapsi kykeni osallistumaan haluamallaan tavalla tai olla halutessaan myös osallistumatta. Eettisiä kysymyksiä herätti CP-vammaisen lapsen osallisuus, koska hänen oli prosessin aikana lähes mahdotonta toisten lasten tavoin kehittää tarinaa eteenpäin. Tekijä onnistui tukemaan lasten itsemääräämisoikeutta ja antoi lapsille tilaa toimia lasten haluamalla tavalla.
Työ kuului vuosille 2010-2012 sijoittuvaan Tutkivan teatterityön keskuksen Voimaa taiteesta -hankkeeseen. Laurea- ammattikorkeakoulun sosiaaliala on hankkeessa osatoteuttajana. Voimaa taiteesta -hankkeen tavoitteena on jakaa tietoa ja työkaluja sosiaali- ja terveysalalla sekä luovilla aloilla toimivien ihmisten kesken ja tuoda tätä kautta luovia menetelmiä osaksi sosiaali- ja terveysalan työkenttää. Opinnäytetyön kautta tuotiin luovia menetelmiä päiväkotiympäristöön – vastalahjaksi tekijä on saanut paljon tietoa ja taitoa erityislasten kanssa toimimisesta.
Päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmän lapsille lasten osallisuutta painottava osallistava ja toiminnallinen aistitarinakokonaisuus. Erilaisia luovia työtapoja yhdistävän draamallisen toiminnan aikana lapsilla oli useita mahdollisuuksia tehdä valintoja, joiden kautta he kuljettivat tarinaa eteenpäin. Toisena tavoitteena oli monipuolisten aistielämysten tuottaminen ja niiden liittäminen draamalliseen toimintaan. Tavoitteiden toteutumista mitattiin arviointilomakkeella, jonka henkilökunnan jäsenet täyttivät jokaisen toimintakerran jälkeen. Opinnäytetyön tekijä arvioi toimintaa myös itse jokaisen toimintakerran päätteeksi. Muita arviointikeinoja olivat keskustelut henkilökunnan kanssa, lapsilta toiminnan aikana saatu palaute sekä toimintakertojen päätyttyä ollut suullinen koonti, jossa summattiin koko prosessin onnistumisen hetkiä ja kehittämisen tarpeita yhdessä työelämän ohjaajan kanssa.
Työssä perehdyttiin lasten osallisuuden lisäksi vammaisten osallisuuteen ja näihin molempiin liittyviin haasteisiin. Tekijän tärkein oppimisen kokemus liittyi osallisuuden eri muotoihin ja nousi esiin monin tavoin prosessin aikana. Päätavoite, lasten osallisuus, toteutui toiminnan aikana muun muassa heidän vapautenaan valita, kuinka intensiivisesti he halusivat osallistua toimintaan. Osallisuus näyttäytyi eri tavoin eri lasten kohdalla, muun muassa voimakkaana haluna kehittää tarinaa, rohkaistumisena uusissa tilanteissa, vetäytymisenä ja aktiivisena tai vähemmän aktiivisena sivusta seuraamisena. Osallisuus ja itsemääräämisoikeus toteutuivat lähes kaikkien lasten kohdalla, sillä melkein jokainen lapsi kykeni osallistumaan haluamallaan tavalla tai olla halutessaan myös osallistumatta. Eettisiä kysymyksiä herätti CP-vammaisen lapsen osallisuus, koska hänen oli prosessin aikana lähes mahdotonta toisten lasten tavoin kehittää tarinaa eteenpäin. Tekijä onnistui tukemaan lasten itsemääräämisoikeutta ja antoi lapsille tilaa toimia lasten haluamalla tavalla.
Työ kuului vuosille 2010-2012 sijoittuvaan Tutkivan teatterityön keskuksen Voimaa taiteesta -hankkeeseen. Laurea- ammattikorkeakoulun sosiaaliala on hankkeessa osatoteuttajana. Voimaa taiteesta -hankkeen tavoitteena on jakaa tietoa ja työkaluja sosiaali- ja terveysalalla sekä luovilla aloilla toimivien ihmisten kesken ja tuoda tätä kautta luovia menetelmiä osaksi sosiaali- ja terveysalan työkenttää. Opinnäytetyön kautta tuotiin luovia menetelmiä päiväkotiympäristöön – vastalahjaksi tekijä on saanut paljon tietoa ja taitoa erityislasten kanssa toimimisesta.