Matkailun alueorganisaation rooli yhteistyön ja jakelukanavien näkökulmasta
Järveläinen, Nina (2012)
Järveläinen, Nina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111237
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin matkailun alueorganisaatioiden myynnin ja markkinoinnin oleellisia hyötyjä ja haasteita sisältäen yhteistyön ja jakelukanavien näkökulman. Näistä kootuista tiedoista syntyi näkökulma ideaalista alueorganisaatiosta ja sen roolista.
Vastauksia tutkimusongelmaan haettiin suomalaisten matkailun alueorganisaatioiden kyselyn ja suomalaisten matkailun asiantuntijoiden paneelikeskustelun avulla. Opinnäytteessä toteutettiin alueorganisaatiokysely SUOMA ry:n rekisterin jäsenille ja järjestettiin matkailun asiantuntijapaneeli Matkamessuilla 2011, joissa molemmissa tarkasteltiin matkailun yhteismyynnin ja –markkinoinnin haasteita ja hyötyjä sekä tulevaisuuden jakelukanavia.
Alueorganisaatioiden suurimpia hyötyjä yhteismyynnissä ja –markkinoinnissa olivat yleisesti ottaen vahva sitoutuminen ja yhteinen tahtotila toimintaan, alueen selkeät roolijaot sekä avoimuus, neutraali toiminta ja julkisen rahoituksen läsnäolo matkailualueorganisaatiotoiminnassa. Hankaloittaviksi tekijöiksi koettiin kuntien ja kaupunkien kustannussäästöt, yhteistyön toimimattomuus, kuluttajakäyttäytymisen muutokset, teknologiseen muutokseen sopeutuminen, alueiden sisäinen työnjako ja sen tekemättömyys, kuntarajat ylittävä yhteistyö sekä erilaiset tarpeet alueiden sisällä. Myös ns. poliittinen lukkiintuma oli yksi haasteista.
Tulevaisuuden jakelukanaviksi tutkimuksessa nousevat internet ja sähköiset jakelukanavat yleensä sekä yhteysteknologiat palvelutarpeiden ehdoilla. Tulevaisuuden jakelukanavia ei voida yksiselitteisesti luetella, koska ne ovat riippuvaisia useasta asiasta, kuten esimerkiksi yrityksestä ja sen toiminnasta.
Työni päätuloksena syntyi näkemys ideaalista alueorganisaatiosta. Ideaalin alueorganisaation toimenkuva muuttui alueen markkinoinnista ja myynnistä kohti alueen managerointia eli johtamista sisältäen kohdealueen kilpailussa menestymiseen liittyviä elementtejä.
Vastauksia tutkimusongelmaan haettiin suomalaisten matkailun alueorganisaatioiden kyselyn ja suomalaisten matkailun asiantuntijoiden paneelikeskustelun avulla. Opinnäytteessä toteutettiin alueorganisaatiokysely SUOMA ry:n rekisterin jäsenille ja järjestettiin matkailun asiantuntijapaneeli Matkamessuilla 2011, joissa molemmissa tarkasteltiin matkailun yhteismyynnin ja –markkinoinnin haasteita ja hyötyjä sekä tulevaisuuden jakelukanavia.
Alueorganisaatioiden suurimpia hyötyjä yhteismyynnissä ja –markkinoinnissa olivat yleisesti ottaen vahva sitoutuminen ja yhteinen tahtotila toimintaan, alueen selkeät roolijaot sekä avoimuus, neutraali toiminta ja julkisen rahoituksen läsnäolo matkailualueorganisaatiotoiminnassa. Hankaloittaviksi tekijöiksi koettiin kuntien ja kaupunkien kustannussäästöt, yhteistyön toimimattomuus, kuluttajakäyttäytymisen muutokset, teknologiseen muutokseen sopeutuminen, alueiden sisäinen työnjako ja sen tekemättömyys, kuntarajat ylittävä yhteistyö sekä erilaiset tarpeet alueiden sisällä. Myös ns. poliittinen lukkiintuma oli yksi haasteista.
Tulevaisuuden jakelukanaviksi tutkimuksessa nousevat internet ja sähköiset jakelukanavat yleensä sekä yhteysteknologiat palvelutarpeiden ehdoilla. Tulevaisuuden jakelukanavia ei voida yksiselitteisesti luetella, koska ne ovat riippuvaisia useasta asiasta, kuten esimerkiksi yrityksestä ja sen toiminnasta.
Työni päätuloksena syntyi näkemys ideaalista alueorganisaatiosta. Ideaalin alueorganisaation toimenkuva muuttui alueen markkinoinnista ja myynnistä kohti alueen managerointia eli johtamista sisältäen kohdealueen kilpailussa menestymiseen liittyviä elementtejä.