Kaukohankinta tietojärjestelmäpalveluiden tuottamisessa: : integroidut Suomi-Intia -työtiimit tietojärjestelmien palvelutuotannossa
Siltala, Satu (2012)
Siltala, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111127
Tiivistelmä
Kaukohankinta puhututtaa monilla työpaikoilla ja yhä useammilla toimialoilla. Kaukohankinta, eli englanninkieliseltä nimeltään Offshoring Outsourcing, tarkoittaa aineellisen tai aineettoman hyödykkeen tuotannon siirtoa kaukomaahan. Tässä tutkimuksessa kaukohankinta on rajattu tarkoittamaan informaatio teknologia alan (it-alan) työtehtävien siirtämistä Suomesta Intiaan. Tutkimuksessa keskitytään selvittämään millaisilla menetelmillä voidaan parantaa uudenlaisen it-palveluiden toimitusmuodon onnistumista, jossa osa palveluita tuottavasta tiimistä on Suomessa ja osa Intiassa. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa aineistoa on kerätty hyvin monenlaisista lähteistä. Tapaustutkimukselle on ominaista, että tutkija on lähellä aihetta, mutta ei vaikuta sen olemassaoloon tai muuta sen esiintymistä. Tutkimus on kirjoitettu suomeksi, sillä kaukohankinnasta ja siihen liittyvistä menetelmistä on viimeaikoina kirjoitettu useita ohjekirjoja englanniksi.
Globaali talous on lisännyt yritysten tarvetta etsiä uudenlaisia tapoja parantaa kilpailuasemaansa sekä varmistaa ammattitaitoisten resurssien saanti. Tämä on osattu hyödyntää Intiassa, jossa valtion taholta on panostettu Intian suuren väkiluvun hyödyntämiseen nimenomaan it-alan palvelutuotantoon. Teknologian kehitys ja nopeammat tiedonsiirtoyhteydet ovat mahdollistaneet tietokoneella tehtävän työn siirtämisen Suomesta Intiaan. Erilaisuus Suomalaisten ja Intialaisten välillä korostuu tietyissä tilanteissa. Kulttuuri sanelee paljon ihmisten käyttäytymistä. Erilaiset toimintatavat, aikakäsitykset ja kommunikointiin liittyvät asiat vaikuttavat kaukohankinnan aloittamiseen ja sen pidempiaikaiseen toimivuuteen. Kulttuurista johtuvia haasteita on mahdollista lieventää ja yhteistyötä parantaa hyödyntämällä sosiaalisen median työvälineitä. Yritysten muutos paikallisesta toimijasta kansainväliseksi vaatii muutoksia myös käytössä olevien kommu-nikointivälineiden päivittämiseen.
Tutkimuskysymyksenä esitetään: ”Miten integroidun Suomi-Intia-tiimin kaukohankinnan haasteet voidaan ymmärtää tietojärjestelmien palvelutuotannossa?”. Vastauksena esitetään arviointimenetelmä, jolla työtiimin on mahdollista kollektiivisesti arvioida tarpeitaan ja mahdollisuuksiaan onnistua kaukohankinnan toteuttamisessa.
Globaali talous on lisännyt yritysten tarvetta etsiä uudenlaisia tapoja parantaa kilpailuasemaansa sekä varmistaa ammattitaitoisten resurssien saanti. Tämä on osattu hyödyntää Intiassa, jossa valtion taholta on panostettu Intian suuren väkiluvun hyödyntämiseen nimenomaan it-alan palvelutuotantoon. Teknologian kehitys ja nopeammat tiedonsiirtoyhteydet ovat mahdollistaneet tietokoneella tehtävän työn siirtämisen Suomesta Intiaan. Erilaisuus Suomalaisten ja Intialaisten välillä korostuu tietyissä tilanteissa. Kulttuuri sanelee paljon ihmisten käyttäytymistä. Erilaiset toimintatavat, aikakäsitykset ja kommunikointiin liittyvät asiat vaikuttavat kaukohankinnan aloittamiseen ja sen pidempiaikaiseen toimivuuteen. Kulttuurista johtuvia haasteita on mahdollista lieventää ja yhteistyötä parantaa hyödyntämällä sosiaalisen median työvälineitä. Yritysten muutos paikallisesta toimijasta kansainväliseksi vaatii muutoksia myös käytössä olevien kommu-nikointivälineiden päivittämiseen.
Tutkimuskysymyksenä esitetään: ”Miten integroidun Suomi-Intia-tiimin kaukohankinnan haasteet voidaan ymmärtää tietojärjestelmien palvelutuotannossa?”. Vastauksena esitetään arviointimenetelmä, jolla työtiimin on mahdollista kollektiivisesti arvioida tarpeitaan ja mahdollisuuksiaan onnistua kaukohankinnan toteuttamisessa.