Asiakkaiden ja henkilöstön mielipiteitä FinnGold Oy:n markkinointisuunnitelmaa varten
Salmijärvi, Sini; Hotta, Reetta (2009)
Salmijärvi, Sini
Hotta, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910285177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910285177
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tuottaa ehdotuksia markkinointisuunnitelmaa varten kultasepänalan yritykselle, FinnGold Oy:lle, joka on osa Timanttiset-ketjua. Työssä etsittiin vastausta tutkimusongelmaan: Minkälaisia kehittämisehdotuksia asiakkaat ja henkilöstö antavat FinnGold Oy:n markkinointisuunnitelmalle? Päätutkimusongelman lisäksi pyritään löytämään vastaus kahteen alakysymykseen: Mitä markkinointikeinoja markkinointisuunnitelmaan tulee sisällyttää? Miten Internet-markkinointi liitetään osaksi markkinointisuunnitelmaa?
Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruutavoiksi valittiin työntekijöiden ryhmähaastattelu sekä kyselylomake yrityksen asiakkaille. Asiakaskyselylomake lähetettiin yrityksen 12 toimipisteeseen. Vastauksia saatiin 120. Viitekehyksenä käytettiin markkinointisuunnitelman runkoa, jossa painotettiin erityisesti markkinoinnin kilpailukeinoja sekä Internet-markkinointia.
Työ osoitti, että FinnGold Oy tarvitsee pitkän tähtäimen järjestelmällistä ja asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua. Myös markkinointipanosten tehokkaampi kohdentaminen vaatii yrityksessä tarkastelua. Internet-markkinointi tarjoaa tänä päivänä monia markkinointikeinoja, joita FinnGold Oy voi hyödyntää osana monipuolista ja modernia markkinoinnin suunnittelua.
Markkinoinnin suunnittelun lähtökohtana tulee olla asiakas, minkä vuoksi hyvänä jatkotutkimuksen aiheena on hyödyllisen asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen.
Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruutavoiksi valittiin työntekijöiden ryhmähaastattelu sekä kyselylomake yrityksen asiakkaille. Asiakaskyselylomake lähetettiin yrityksen 12 toimipisteeseen. Vastauksia saatiin 120. Viitekehyksenä käytettiin markkinointisuunnitelman runkoa, jossa painotettiin erityisesti markkinoinnin kilpailukeinoja sekä Internet-markkinointia.
Työ osoitti, että FinnGold Oy tarvitsee pitkän tähtäimen järjestelmällistä ja asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua. Myös markkinointipanosten tehokkaampi kohdentaminen vaatii yrityksessä tarkastelua. Internet-markkinointi tarjoaa tänä päivänä monia markkinointikeinoja, joita FinnGold Oy voi hyödyntää osana monipuolista ja modernia markkinoinnin suunnittelua.
Markkinoinnin suunnittelun lähtökohtana tulee olla asiakas, minkä vuoksi hyvänä jatkotutkimuksen aiheena on hyödyllisen asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen.