Sosiaalinen media verkostoitumisen välineenä hoitotyön kansainvälisessä kaksoistutkinto-ohjelmassa
Savolainen, Jaana; Huusko, Annaleena (2012)
Savolainen, Jaana
Huusko, Annaleena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda väylä verkostojen ylläpitämiseksi sosiaaliseen mediaan hoitotyön kansainvälisessä kaksoistutkinto-ohjelmassa mukana olleille sekä kartoittaa sen toimivuutta ja käyttökelpoisuutta verkostoitumisväylänä. Hoitotyön kansainvälinen kaksoistutkinto-ohjelma toimii nyt viidettä vuotta ja se tehdään yhteistyönä Laurea-ammattikorkeakoulun Suomesta, Semmelweis Universityn Unkarista ja Nazareth College of Rochesterin Yhdysvalloista välillä. Vaihdon aikana jokainen opiskelija on saanut mahdollisuuden luoda kontakteja kohdemaissa ja kontaktien säilymiseksi päädyimme luomaan Facebook ryhmän sen helppokäyttöisyyden ja kansainvälisen suosion vuoksi. Facebook ryhmän avulla hoitotyön kansainvälisessä kaksoistutkinto-ohjelmassa mukana olleet voivat ylläpitää jo luotuja verkostoja sekä luoda uusia, jakaa tietoa ja kuvia sekä vaihtaa kuulumisia toistensa kanssa. Toivomme Facebook ryhmän tukevan kansainvälistä hoitotyötä ja tarjoavan sen käyttäjille apua niin työnhaussa kuin ulkomaille muuttaessakin.
Facebook ryhmän toimivuutta verkostoitumisen välineenä ryhmäläisten keskuudessa kartoitettiin tekemällä kysely, joka lähetettiin viidelle koekäyttäjälle jokaisesta yhteistyömaasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin koekäyttäjille lähetettävää kyselyä. Kysely koostui kahdestatoista suljetusta kysymyksestä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Kyselyn kysymykset 1-11 toteutettiin käyttämällä Likertin asteikkoa ja arviointiasteikoksi muodostui: täysin samaa mieltä, samaa mieltä, en osaa sanoa, eri mieltä ja täysin eri mieltä. Kyselyn avulla kartoitettiin Facebook ryhmän soveltuvuutta verkostoitumisen ja kansainvälisen hoitotyön tukemisessa. Lisäksi sillä haluttiin selvittää, kuinka Facebook ryhmä tukee ammatillisen asiantuntijuuden vaihtoa ja kehittymistä Facebook ryhmäläisten välillä. Näiden tutkimusmenetelmien avulla pyrittiin saamaan vastaus siihen, kuinka Facebook ryhmä voisi toimia tulevaisuudessa ja palvella sen käyttäjiä hoitotyön näkökulmasta.
Tutkimukseen valitsimme osallistujiksi jokaisesta kohdemaasta viisi koekäyttäjää, jotka olivat joko parhaillaan mukana hoitotyön kansainvälisessä kaksoistutkinto-ohjelmassa tai olivat siitä jo valmistuneita. Heille annettiin kaksi ja puoli viikkoa aikaa tutustua Facebook ryhmään ja sen käyttöön, jonka jälkeen heitä pyydettiin palauttamaan kysely sähköpostitse. Tutkimustuloksia lähdettiin avaamaan ja analysoimaan käyttäen Microsoft Excel Mac 2011 ohjelmaa sekä aineistopohjaista sisällön analyysiä. Tutkimuksen vastausprosentiksi saatiin kuusikymmentä. Kyselyn vastaukset antoivat lupaavia tuloksia Facebook ryhmän tulevaisuuden kannalta. Suurin osa koekäyttäjistä uskoi Facebook ryhmän palvelevan hyvin tai erittäin hyvin ryhmäläisten välisessä verkostoitumisessa (n=8/9). Suurin osa uskoi myös, että Facebook ryhmä toimisi hyvänä apukeinona kansainvälistä hoitotyötä kehitettäessä ja tarjoaisi paikan vaihtaa näkemyksiä ja kokemuksia. Tulokset kiinnittivät huomion myös kehitettäviin asioihin, joista suurimmaksi muodostui Facebook ryhmän käyttöasteen nostaminen toivotulle tasolle.
Facebook ryhmän toimivuutta verkostoitumisen välineenä ryhmäläisten keskuudessa kartoitettiin tekemällä kysely, joka lähetettiin viidelle koekäyttäjälle jokaisesta yhteistyömaasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin koekäyttäjille lähetettävää kyselyä. Kysely koostui kahdestatoista suljetusta kysymyksestä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Kyselyn kysymykset 1-11 toteutettiin käyttämällä Likertin asteikkoa ja arviointiasteikoksi muodostui: täysin samaa mieltä, samaa mieltä, en osaa sanoa, eri mieltä ja täysin eri mieltä. Kyselyn avulla kartoitettiin Facebook ryhmän soveltuvuutta verkostoitumisen ja kansainvälisen hoitotyön tukemisessa. Lisäksi sillä haluttiin selvittää, kuinka Facebook ryhmä tukee ammatillisen asiantuntijuuden vaihtoa ja kehittymistä Facebook ryhmäläisten välillä. Näiden tutkimusmenetelmien avulla pyrittiin saamaan vastaus siihen, kuinka Facebook ryhmä voisi toimia tulevaisuudessa ja palvella sen käyttäjiä hoitotyön näkökulmasta.
Tutkimukseen valitsimme osallistujiksi jokaisesta kohdemaasta viisi koekäyttäjää, jotka olivat joko parhaillaan mukana hoitotyön kansainvälisessä kaksoistutkinto-ohjelmassa tai olivat siitä jo valmistuneita. Heille annettiin kaksi ja puoli viikkoa aikaa tutustua Facebook ryhmään ja sen käyttöön, jonka jälkeen heitä pyydettiin palauttamaan kysely sähköpostitse. Tutkimustuloksia lähdettiin avaamaan ja analysoimaan käyttäen Microsoft Excel Mac 2011 ohjelmaa sekä aineistopohjaista sisällön analyysiä. Tutkimuksen vastausprosentiksi saatiin kuusikymmentä. Kyselyn vastaukset antoivat lupaavia tuloksia Facebook ryhmän tulevaisuuden kannalta. Suurin osa koekäyttäjistä uskoi Facebook ryhmän palvelevan hyvin tai erittäin hyvin ryhmäläisten välisessä verkostoitumisessa (n=8/9). Suurin osa uskoi myös, että Facebook ryhmä toimisi hyvänä apukeinona kansainvälistä hoitotyötä kehitettäessä ja tarjoaisi paikan vaihtaa näkemyksiä ja kokemuksia. Tulokset kiinnittivät huomion myös kehitettäviin asioihin, joista suurimmaksi muodostui Facebook ryhmän käyttöasteen nostaminen toivotulle tasolle.