Asiakastyytyväisyyskysely ProAgria Satakunnan maitotilaneuvonnan palveluista
Ruhkala, Jukka; Koivula, Reetta (2012)
Ruhkala, Jukka
Koivula, Reetta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411396
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee ProAgria Satakunnan maitotiloille suunnattuja palveluita. Käymme läpi palveluiden sisältöä ja sitä, kuinka ne toteutetaan käytännössä tiloilla.
Työmme pääpaino on kyselyssä, jonka teimme ProAgria Satakunnan alueella oleville tuotosseurantaan kuuluville maitotiloille. Kyselystä rajattiin pois karjat, joissa keskilehmäluku oli alle 12. Kysely lähetettiin 321 maitotilalle, joista 98 tilaa vastasi. Kyselyn pääasiallinen tarkoitus oli selvittää maitotiloille suunnattujen palveluiden tarpeellisuutta ja toimivuutta sekä kehittää maitotilapalveluita kyselyn pohjalta siihen suuntaan, johon vastaajat toivovat niiden kehittyvän.
Suurin osa kyselyyn vastanneista piti käyttämiään palveluita toimivina ja tarpeellisina. Kritiikkiä saivat palveluiden hinnat, joita jotkut pitivät kalliina suhteessa palveluista saatuihin hyötyihin. Toiset taas olivat tyytyväisiä nykyiseen palvelutarjontaan eivätkä löytäneet moitittavaa palveluiden sisällöstä tai hintatasosta.
ProAgrian palvelut ovat muuttumassa entistä yhtenäisimmiksi koko Suomessa uuden Karjakompassi-palvelukokonaisuuden ansiosta. Osassa ProAgria-keskuksista on jo otettu Karjakompassi käyttöön, mutta ProAgria Satakunta siirtyy sen käyttämiseen vasta vuonna 2013.
Työmme pääpaino on kyselyssä, jonka teimme ProAgria Satakunnan alueella oleville tuotosseurantaan kuuluville maitotiloille. Kyselystä rajattiin pois karjat, joissa keskilehmäluku oli alle 12. Kysely lähetettiin 321 maitotilalle, joista 98 tilaa vastasi. Kyselyn pääasiallinen tarkoitus oli selvittää maitotiloille suunnattujen palveluiden tarpeellisuutta ja toimivuutta sekä kehittää maitotilapalveluita kyselyn pohjalta siihen suuntaan, johon vastaajat toivovat niiden kehittyvän.
Suurin osa kyselyyn vastanneista piti käyttämiään palveluita toimivina ja tarpeellisina. Kritiikkiä saivat palveluiden hinnat, joita jotkut pitivät kalliina suhteessa palveluista saatuihin hyötyihin. Toiset taas olivat tyytyväisiä nykyiseen palvelutarjontaan eivätkä löytäneet moitittavaa palveluiden sisällöstä tai hintatasosta.
ProAgrian palvelut ovat muuttumassa entistä yhtenäisimmiksi koko Suomessa uuden Karjakompassi-palvelukokonaisuuden ansiosta. Osassa ProAgria-keskuksista on jo otettu Karjakompassi käyttöön, mutta ProAgria Satakunta siirtyy sen käyttämiseen vasta vuonna 2013.