Markkinointiviestintäsuunnitelma Vihersisustus Bueno Oy:lle
Helin, Susanna (2012)
Helin, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen Vihersisustus Bueno Oy:lle. Tavoitteena oli luoda toteuttamiskelpoisia ja kustannustehokkaita sekä visuaalisesti yhdenmukaisia markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksia, joita kohdeyritys voisi myöhemmässä vaiheessa toteuttaa omassa yritystoiminnassaan. Markkinointiviestinnän avulla pyritään parantamaan kohdeyrityksen markkinointia ja tätä kautta luomaan tuloksellisuutta yritystoimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän kilpailukeinoja sekä visuaalista markkinointia. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi myös markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen laatimista. Teoreettinen osuus on tehty pitkälti ammattikirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyön empiriaosuus tehtiin kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka aineisto kerättiin syvähaastatteluilla Vihersisustus Buenon toimitusjohtajalta, Marja Heliniltä. Vastauksien sekä työn teoriaosuuden pohjalta lähdettiin luomaan markkinointiviestintäsuunnitelmaa Vihersisustus Bueno Oy:lle. Yrityksen toimitusjohtaja antoi aktiivisesti palautetta työstä koko opinnäytetyöprosessin ajan. Suunnitelma on täten varsin konkreettinen ja siinä esitetyt viestintätoimenpiteet pyrkivät palvelemaan kohdeyrityksen markkinointiviestintää mahdollisimman hyvin, saavuttaen parhaan mahdollisen käytännön hyödyn ja tuloksen.
Markkinointisuunnitelmaa käsitellään tässä opinnäytetyössä Vihersisustus Buenon näkökulmasta keskittyen visuaaliseen markkinointiin, myynninedistämiseen sekä suhde- ja tiedotustoimintaan. Perusasiat sopivat kuitenkin sovellettavaksi myös muuhun liiketoimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän kilpailukeinoja sekä visuaalista markkinointia. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi myös markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen laatimista. Teoreettinen osuus on tehty pitkälti ammattikirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyön empiriaosuus tehtiin kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka aineisto kerättiin syvähaastatteluilla Vihersisustus Buenon toimitusjohtajalta, Marja Heliniltä. Vastauksien sekä työn teoriaosuuden pohjalta lähdettiin luomaan markkinointiviestintäsuunnitelmaa Vihersisustus Bueno Oy:lle. Yrityksen toimitusjohtaja antoi aktiivisesti palautetta työstä koko opinnäytetyöprosessin ajan. Suunnitelma on täten varsin konkreettinen ja siinä esitetyt viestintätoimenpiteet pyrkivät palvelemaan kohdeyrityksen markkinointiviestintää mahdollisimman hyvin, saavuttaen parhaan mahdollisen käytännön hyödyn ja tuloksen.
Markkinointisuunnitelmaa käsitellään tässä opinnäytetyössä Vihersisustus Buenon näkökulmasta keskittyen visuaaliseen markkinointiin, myynninedistämiseen sekä suhde- ja tiedotustoimintaan. Perusasiat sopivat kuitenkin sovellettavaksi myös muuhun liiketoimintaan.