Opetushenkilöstön ja koulunkäynninohjaajien perehdyttämisen kehittäminen : Case Vatialan koulu
Koivisto, Outi (2012)
Koivisto, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110893
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Vatialan koulun henkilöstön perehdyttämistä ja sen kehittämistä työhön tulevien opetushenkilöstön ja koulunkäynninohjaajien osalta. Tutkimuksella kartoitettiin perehdyttämisen nykytilannetta, perehdyttämisprosessia sekä perehdyttämiskortin tarpeellisuutta henkilöstön perehdyttämisen tukena. Tutkimuksen lähtökohtana oli koululla tehdyn riskinarviointikyselyn tulos, josta ilmeni, että nykyinen perehdyttäminen koettiin yhtenä henkisen kuormittavuuden haittatekijänä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vatialan koulun rehtori.
Opinnäytetyötä koskevassa teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä, siihen liittyvää lainsäädäntöä, käytäntöä ja perehdyttämisen kehittämistä. Teoriassa kerrottiin myös kunta-alan perehdyttämisestä sekä aiemmista koulujen opetushenkilöstön ja koulunkäynninohjaajien perehdyttämiseen liittyvistä tutkimuksista.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusaineiston keräämisessä teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 12 koulun työntekijää. Haastatellut henkilöt olivat joko koulunkäynninohjaajia, opettajia tai heidän sijaisiaan, joiden työsuhde oli kestänyt haastattelujen tekohetkeen mennessä vähintään yhteensä yhden kuukauden.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, että koulun työyhteisöön tulevalta työntekijältä odotetaan omaaloitteisuutta ja aktiivisuutta sekä halua oppia työyhteisön toiminnasta. Perehdyttämisprosessin käynnistämisessä tärkein rooli nähdään rehtorilla, mutta vastuu prosessissa on yhtälailla koko työyhteisöllä. Nykyisen perehdyttämisen ongelmana koetaan, että selkeälle perusperehdyttämiselle ei ole aikaa, eikä se ole riittävän henkilökohtaista. Etenkin koulunkäynninohjaajien ammattiryhmässä toivotaan nimettyä perehdyttäjää. Perehdyttämiseen kaivataan suunnitelmallisuutta, selkiyttämistä, selkeää työnjakoa ja tasapuolisuutta sen toteuttamiseksi kaikille taloon tuleville työntekijöille heidän tarpeensa mukaan. Perehdyttämiskortin tarve katsotaan ajankohtaiseksi ja mielellään heti toteutettavaksi.
Kehittämisehdotuksina esitettiin perehdytyskäytännön kehittämistä Vatialan koulussa selkeämmäksi, loogisemmaksi ja tasapuolisemmaksi, hyvää suunnitelmallisuutta käyttäen. Perehdyttämisen työnjakoa tulisi selkeyttää niin työyhteisölle kuin työyhteisöön uutena tulevalle. Perehdyttäminen pitää toteuttaa kaikille taloon tuleville työntekijöille heidän tarpeensa mukaan ja koulunkäynninohjaajille tulisi nimetä perehdyttäjä. Koululle suunniteltiin alustavasti perehdyttämiskortti tukemaan hyvän sekä laadukkaan perehdyttämisen toteuttamista ja sen onnistumista.
Opinnäytetyötä koskevassa teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä, siihen liittyvää lainsäädäntöä, käytäntöä ja perehdyttämisen kehittämistä. Teoriassa kerrottiin myös kunta-alan perehdyttämisestä sekä aiemmista koulujen opetushenkilöstön ja koulunkäynninohjaajien perehdyttämiseen liittyvistä tutkimuksista.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusaineiston keräämisessä teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 12 koulun työntekijää. Haastatellut henkilöt olivat joko koulunkäynninohjaajia, opettajia tai heidän sijaisiaan, joiden työsuhde oli kestänyt haastattelujen tekohetkeen mennessä vähintään yhteensä yhden kuukauden.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, että koulun työyhteisöön tulevalta työntekijältä odotetaan omaaloitteisuutta ja aktiivisuutta sekä halua oppia työyhteisön toiminnasta. Perehdyttämisprosessin käynnistämisessä tärkein rooli nähdään rehtorilla, mutta vastuu prosessissa on yhtälailla koko työyhteisöllä. Nykyisen perehdyttämisen ongelmana koetaan, että selkeälle perusperehdyttämiselle ei ole aikaa, eikä se ole riittävän henkilökohtaista. Etenkin koulunkäynninohjaajien ammattiryhmässä toivotaan nimettyä perehdyttäjää. Perehdyttämiseen kaivataan suunnitelmallisuutta, selkiyttämistä, selkeää työnjakoa ja tasapuolisuutta sen toteuttamiseksi kaikille taloon tuleville työntekijöille heidän tarpeensa mukaan. Perehdyttämiskortin tarve katsotaan ajankohtaiseksi ja mielellään heti toteutettavaksi.
Kehittämisehdotuksina esitettiin perehdytyskäytännön kehittämistä Vatialan koulussa selkeämmäksi, loogisemmaksi ja tasapuolisemmaksi, hyvää suunnitelmallisuutta käyttäen. Perehdyttämisen työnjakoa tulisi selkeyttää niin työyhteisölle kuin työyhteisöön uutena tulevalle. Perehdyttäminen pitää toteuttaa kaikille taloon tuleville työntekijöille heidän tarpeensa mukaan ja koulunkäynninohjaajille tulisi nimetä perehdyttäjä. Koululle suunniteltiin alustavasti perehdyttämiskortti tukemaan hyvän sekä laadukkaan perehdyttämisen toteuttamista ja sen onnistumista.