DTA, Dynamic Trimming Assistant
Haaponiemi, Hannu (2012)
Haaponiemi, Hannu
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229351
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoite oli esitellä merenkulun ammattilaisille suomalaisen
pienyrityksen Eniram Oy:n kehittämä uutuustuote, laivan trimmausjärjestelmä
(OTA -järjestelmä = Dynamic Trimming Assistant), jonka avulla on mahdollista
päästä jopa 5 % säästöihin laivan polttoaineen kulutuksessa. OTA
-järjestelmän toiminnan ja käytön esittely tapahtuu tässä opinnäytetyössäni kuvien
ja taulukeiden sekä niihin liittyvien tekstien avulla.
Toinen tavoite oli saada esille OTA -järjestelmään ja sen laitteisiin mahdollisesti
liittyviä puutteita, ongelmia ja tietysti tärkeimpänä asiana saada nostettua esille
käyttäjiltä mahdollisia parannus- ja kehitysehdotuksia Eniram Oy:lle tuotteen
jatkokehittelyä ajatellen. Noiden kahden päätavoitteen lisäksi esittelen tässä
opinnäytetyössäni myös hiukan Eniram Oy:tä ja sen asiakasmäärän,
henkilöstömäärän ja liikevaihdon kehitystä viimeisen viiden vuoden aikana sekä
sitä, kuinka paljon järjestelmän avulla on mahdollista vähentää laivojen
polttoainekustannuksia sekä kasvihuonekaasupäästöjä
Ensimmäinen opinnäytetyöni tavoite toteutui oman työnantajani NCL:n risteilijöillä
pääosin jo siinä vaiheessa, kun kansipäällystö sai risteilijöiden komentosillalle
kaksi kertaa pienen ajan sisällä sähköpostitse nuo "ENIRAM'S OTA -System
QUESTIONNAIRE" kyselylomakkeeni. Tuolloin kaikkien risteilijöidemme
komentosilloilla syntyi keskustelua päällystön keskuudessa OTA -järjestelmästä ja
sen käyttöön liittyvistä asioista sekä sen avulla saavuteltavasta polttoaineen
kulutuksen pienentymisestä. Uskoakseni nuo kaksi pienin väliajoin lähettämääni
kyselyä myös herätti syvällisemmän kiinnostuksen tuota uutta järjestelmää
kohtaan jokaisella risteilijällämme. Noiden kahden kyselyn lisäksi olen itse
käyttänyt tuota järjestelmää NCL:n neljällä eri risteilijällä sekä keskustellut
järjestelmään ja sen käyttöön liittyvistä asioista monien päällystön edustajien
kanssa.
33
Toisena tavoitteena oli saada käyttäjiltä tuota uutta OTA -järjestelmää koskevia
parannus- ja kehitysehdotuksia Eniram Oy:lle. Kuudeltatoista OTA -järjestelmän
käyttäjäitä saatujen kyselyvastausten sekä neljällä NCL:n risteilyaluksella
päällystön kanssa käymieni keskustelujen perusteella voin todeta, että käyttäjät
ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä tuohon uuteen järjestelmään. Käyttäjiltä tuli
monenlaisia ideoita ja kommentteja, mutta yksi noista kehitysideoista oli lähes
kaikkien vastaajien lomakkeista luettavissa eli lisänäyttöjen tarve komentosillalla.
OTA -järjestelmät on pääsääntöisesti asennettu kaikkiin NCL:n risteilylaivoihin ns.
jälkiasennuksena ja jokaiseen järjestelmätoimitukseen on kuulunut vain yksi
kosketusnäyttö, poikkeuksena Norwegian Gem. Tuo yksi kosketusnäyttö on
jälkiasennuksesta johtuen jouduttu sijoittamaan kunkin risteilyaluksen
komentosillalla parhaaseen mahdolliseen vapaaseen paikkaan, joten tuosta syystä
se ei ole yhdelläkään risteilijällä optimaalisessa paikassa. Edellä mainituista syistä
johtuen useimmat kyselyyn vastanneista toivovat komentosillalle 1 - 2 kpl lisää
kosketusnäyttöjä. Olen myös itse samaa mieltä noiden kosketusnäyttöjen
lisätarpeesta.
pienyrityksen Eniram Oy:n kehittämä uutuustuote, laivan trimmausjärjestelmä
(OTA -järjestelmä = Dynamic Trimming Assistant), jonka avulla on mahdollista
päästä jopa 5 % säästöihin laivan polttoaineen kulutuksessa. OTA
-järjestelmän toiminnan ja käytön esittely tapahtuu tässä opinnäytetyössäni kuvien
ja taulukeiden sekä niihin liittyvien tekstien avulla.
Toinen tavoite oli saada esille OTA -järjestelmään ja sen laitteisiin mahdollisesti
liittyviä puutteita, ongelmia ja tietysti tärkeimpänä asiana saada nostettua esille
käyttäjiltä mahdollisia parannus- ja kehitysehdotuksia Eniram Oy:lle tuotteen
jatkokehittelyä ajatellen. Noiden kahden päätavoitteen lisäksi esittelen tässä
opinnäytetyössäni myös hiukan Eniram Oy:tä ja sen asiakasmäärän,
henkilöstömäärän ja liikevaihdon kehitystä viimeisen viiden vuoden aikana sekä
sitä, kuinka paljon järjestelmän avulla on mahdollista vähentää laivojen
polttoainekustannuksia sekä kasvihuonekaasupäästöjä
Ensimmäinen opinnäytetyöni tavoite toteutui oman työnantajani NCL:n risteilijöillä
pääosin jo siinä vaiheessa, kun kansipäällystö sai risteilijöiden komentosillalle
kaksi kertaa pienen ajan sisällä sähköpostitse nuo "ENIRAM'S OTA -System
QUESTIONNAIRE" kyselylomakkeeni. Tuolloin kaikkien risteilijöidemme
komentosilloilla syntyi keskustelua päällystön keskuudessa OTA -järjestelmästä ja
sen käyttöön liittyvistä asioista sekä sen avulla saavuteltavasta polttoaineen
kulutuksen pienentymisestä. Uskoakseni nuo kaksi pienin väliajoin lähettämääni
kyselyä myös herätti syvällisemmän kiinnostuksen tuota uutta järjestelmää
kohtaan jokaisella risteilijällämme. Noiden kahden kyselyn lisäksi olen itse
käyttänyt tuota järjestelmää NCL:n neljällä eri risteilijällä sekä keskustellut
järjestelmään ja sen käyttöön liittyvistä asioista monien päällystön edustajien
kanssa.
33
Toisena tavoitteena oli saada käyttäjiltä tuota uutta OTA -järjestelmää koskevia
parannus- ja kehitysehdotuksia Eniram Oy:lle. Kuudeltatoista OTA -järjestelmän
käyttäjäitä saatujen kyselyvastausten sekä neljällä NCL:n risteilyaluksella
päällystön kanssa käymieni keskustelujen perusteella voin todeta, että käyttäjät
ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä tuohon uuteen järjestelmään. Käyttäjiltä tuli
monenlaisia ideoita ja kommentteja, mutta yksi noista kehitysideoista oli lähes
kaikkien vastaajien lomakkeista luettavissa eli lisänäyttöjen tarve komentosillalla.
OTA -järjestelmät on pääsääntöisesti asennettu kaikkiin NCL:n risteilylaivoihin ns.
jälkiasennuksena ja jokaiseen järjestelmätoimitukseen on kuulunut vain yksi
kosketusnäyttö, poikkeuksena Norwegian Gem. Tuo yksi kosketusnäyttö on
jälkiasennuksesta johtuen jouduttu sijoittamaan kunkin risteilyaluksen
komentosillalla parhaaseen mahdolliseen vapaaseen paikkaan, joten tuosta syystä
se ei ole yhdelläkään risteilijällä optimaalisessa paikassa. Edellä mainituista syistä
johtuen useimmat kyselyyn vastanneista toivovat komentosillalle 1 - 2 kpl lisää
kosketusnäyttöjä. Olen myös itse samaa mieltä noiden kosketusnäyttöjen
lisätarpeesta.