Internetsivujen löydettävyys : hius- ja kauneushuone Improvisionin internetsivujen uudistus
Parjanen, Hannele (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910285186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910285186
Tiivistelmä
Yhteisöllinen internet vaatii yrityksiltä internetsivujensa löydettävyyden varmistamista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantaja hius- ja kauneushuone Improvisionin internetmarkkinointia. Tarkoituksena oli kerätä kehitysideoita käyttäjäkyselyn avulla, uudistaa Improvisionin internetsivut pitäen silmällä visuaalisuutta ja käytettävyyttä sekä kehittää sivujen löydettävyyttä käyttäen apuna hakukonemarkkinointia ja sosiaalista mediaa.
Teorian ensimmäisessä osassa tarkasteltiin internetsivujen suunnittelua ja toteutusta ottaen huomioon tekijät, joiden on oltava kunnossa ennen kuin lähdetään markkinoimaan sivuja. Teorian toisessa osiossa tarkasteltiin internetin tarjoamia ilmaisia tai edullisia markkinointiratkaisuja, hakukonemarkkinointia ja sosiaalista mediaa, jotka parantavat löydettävyyttä.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, johon kuului käyttäjäkysely, internetsivujen uudistus, sekä löydettävyyden kehittäminen. Käyttäjäkyselyssä kartoitettiin vastaajien internetin käyttötottumuksia ja mielipiteitä hius- ja kauneushuone Improvisionin internetsivuista. Kysely toteutettiin internetissä kvantitatiivisella menetelmällä ja siihen vastasi vuoden 2008 keväällä 473 Improvisionin internetsivuille tullutta kävijää. Tulokset osoittivat, että lähes kaikki Improvisionin sivuille tulleet kävijät käyttivät hakukoneenaan Googlea. Sivujen tekeminen hakukoneystävälliseksi toi sivut Googlen hakutulosten kärkeen useilla tärkeillä hakusanoilla ja lisäsi sivujen kuukausittaisia käyntejä yli kymmenkertaisesti.
Improvisionia suositellaan päivittämään sivustoa säännöllisesti sekä aloittamaan Google AdWords -kampanja halutessaan lisätä hakukonenäkyvyyttä. Lisäksi yritystä kannustetaan hyödyntämään sosiaalisen median tarjoamat markkinointimahdollisuudet. Improvision voi kuvata videoita työnsä tuloksista, jotka voidaan lisätä internetsivuille YouTube-palvelua käyttäen, sekä kirjoittaa yritysblogia alan uusista trendeistä. Näillä lisättäisiin edelleen internetsivujen löydettävyyttä.
Teorian ensimmäisessä osassa tarkasteltiin internetsivujen suunnittelua ja toteutusta ottaen huomioon tekijät, joiden on oltava kunnossa ennen kuin lähdetään markkinoimaan sivuja. Teorian toisessa osiossa tarkasteltiin internetin tarjoamia ilmaisia tai edullisia markkinointiratkaisuja, hakukonemarkkinointia ja sosiaalista mediaa, jotka parantavat löydettävyyttä.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, johon kuului käyttäjäkysely, internetsivujen uudistus, sekä löydettävyyden kehittäminen. Käyttäjäkyselyssä kartoitettiin vastaajien internetin käyttötottumuksia ja mielipiteitä hius- ja kauneushuone Improvisionin internetsivuista. Kysely toteutettiin internetissä kvantitatiivisella menetelmällä ja siihen vastasi vuoden 2008 keväällä 473 Improvisionin internetsivuille tullutta kävijää. Tulokset osoittivat, että lähes kaikki Improvisionin sivuille tulleet kävijät käyttivät hakukoneenaan Googlea. Sivujen tekeminen hakukoneystävälliseksi toi sivut Googlen hakutulosten kärkeen useilla tärkeillä hakusanoilla ja lisäsi sivujen kuukausittaisia käyntejä yli kymmenkertaisesti.
Improvisionia suositellaan päivittämään sivustoa säännöllisesti sekä aloittamaan Google AdWords -kampanja halutessaan lisätä hakukonenäkyvyyttä. Lisäksi yritystä kannustetaan hyödyntämään sosiaalisen median tarjoamat markkinointimahdollisuudet. Improvision voi kuvata videoita työnsä tuloksista, jotka voidaan lisätä internetsivuille YouTube-palvelua käyttäen, sekä kirjoittaa yritysblogia alan uusista trendeistä. Näillä lisättäisiin edelleen internetsivujen löydettävyyttä.