Hevosvoimilla kouluun : Tallitoiminta nuoren koulunkäynnin tukena
Saari, Laura (2012)
Saari, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tallitoiminnan mahdollisuuksia nuoren koulunkäynnin tukemisessa. Tutkimus keskittyy erityisesti opiskelumotivaatioon, koulun sujuvuuteen, vapaa-ajan mielekkyyteen sekä vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen liittyviin tallitoiminnan vaikutuksiin ja mahdollisuuksiin.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on sosiaalipedagoginen sekä, eläin- ja ympäristöavusteinen työskentely ja nuoren koulunkäynti sekä siinä ilmenevät haasteet. Eläinavusteisen työskentelyn muodoista tutkimuksen kannalta merkittä-vimmiksi osoittautuivat green care –toiminta sekä sosiaalipedagoginen hevostoi-minta. Varsinainen tutkimusosio on toteutettu Perhekoti Toiskan maatilaympäris-tössä sijaitsevalla Toiskan tallilla havainnointitutkimuksena, jonka tukena on käy-tetty tallitoimintaan osallistuville nuorille suunnattuja haastatteluja. Havainnointi on suoritettu kahden päivän mittaisen, nuoriin sekä tallin toimintaan keskittyvän ”tutustumisjakson” sekä yhden virallisen havainnointipäivän puitteissa. Haastattelut on suunnattu havaintojen pohjalta kahdelle tallitoiminnassa mukana olevalle nuorelle, liittyen heidän kokemuksiinsa tallitoiminnan vaikutuksista koulunkäyntiin ja arjen hyvinvointiin. Aineistonkeruumenetelmiä tutkimuksessa ovat havainnointipäiväkirja, lomakehaastattelut sekä havainnoinnin ja haastatteluiden ulkopuolella tapahtuneet keskustelut niin nuorten kuin perhekodin ja tallin työntekijöidenkin kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tallitoiminnalla voidaan nähdä olevan mah-dollisuuksia nuoren koulunkäynnin tukemisessa. Tutkimuksessa tehdyistä havainnoista sekä haastateltujen nuorten kokemuksista nousi vahvasti esille, että talliympäristössä tavoitteellisesti toteutettu toiminta auttaa nuorta oppimaan ja sisäistämään koulunkäynnin sekä elämänhallinnan kannalta tärkeitä taitoja ja valmiuksia, kuten vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, vastuullisuutta ja jopa matemaattisia taitoja. Tallitoiminnalla voidaan tutkimuksen tulosten pohjalta katsoa olevan positiivisia vaikutuksia myös nuoren opiskelumotivaatioon, käyttäytymiseen, itsetuntoon sekä hyvinvointiin ja mielialaan.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on sosiaalipedagoginen sekä, eläin- ja ympäristöavusteinen työskentely ja nuoren koulunkäynti sekä siinä ilmenevät haasteet. Eläinavusteisen työskentelyn muodoista tutkimuksen kannalta merkittä-vimmiksi osoittautuivat green care –toiminta sekä sosiaalipedagoginen hevostoi-minta. Varsinainen tutkimusosio on toteutettu Perhekoti Toiskan maatilaympäris-tössä sijaitsevalla Toiskan tallilla havainnointitutkimuksena, jonka tukena on käy-tetty tallitoimintaan osallistuville nuorille suunnattuja haastatteluja. Havainnointi on suoritettu kahden päivän mittaisen, nuoriin sekä tallin toimintaan keskittyvän ”tutustumisjakson” sekä yhden virallisen havainnointipäivän puitteissa. Haastattelut on suunnattu havaintojen pohjalta kahdelle tallitoiminnassa mukana olevalle nuorelle, liittyen heidän kokemuksiinsa tallitoiminnan vaikutuksista koulunkäyntiin ja arjen hyvinvointiin. Aineistonkeruumenetelmiä tutkimuksessa ovat havainnointipäiväkirja, lomakehaastattelut sekä havainnoinnin ja haastatteluiden ulkopuolella tapahtuneet keskustelut niin nuorten kuin perhekodin ja tallin työntekijöidenkin kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tallitoiminnalla voidaan nähdä olevan mah-dollisuuksia nuoren koulunkäynnin tukemisessa. Tutkimuksessa tehdyistä havainnoista sekä haastateltujen nuorten kokemuksista nousi vahvasti esille, että talliympäristössä tavoitteellisesti toteutettu toiminta auttaa nuorta oppimaan ja sisäistämään koulunkäynnin sekä elämänhallinnan kannalta tärkeitä taitoja ja valmiuksia, kuten vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, vastuullisuutta ja jopa matemaattisia taitoja. Tallitoiminnalla voidaan tutkimuksen tulosten pohjalta katsoa olevan positiivisia vaikutuksia myös nuoren opiskelumotivaatioon, käyttäytymiseen, itsetuntoon sekä hyvinvointiin ja mielialaan.