Voidaanko SENTRI -rajatarkastusjärjestelmästä ottaa mallia Suomen itärajalla : Benchmarking -tutkimus kahdesta rajatarkastusprosessista
Auvinen, Atte (2012)
Auvinen, Atte
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111311
Tiivistelmä
Liikenne Suomen itärajalla kasvaa. Erityisesti Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla matkustajamäärien vuosittainen kasvu on ollut ennätysmäistä ja liikenteen määrän odotetaan nousevan edelleen. Käytössä olevia rajatarkastusmenetelmiä on päivitettävä vastaamaan nykytilanteen ja tulevaisuuden haasteisiin.
Opinnäytetyössä tutkitaan benchmarking menetelmän avulla voidaanko itärajan rajatarkastusprosessia kehittää nopeammaksi ottamalla mallia Yhdysvaltain ja Meksikon välisellä rajalla käytössä olevasta SENTRI - rajatarkastusjärjestelmästä. SENTRI on järjestelmä, joka tarjoaa nopean rajanylityksen siihen rekisteröityneille käyttäjille. Tutkimuksessa luodaan yleiskatsaus myös itärajaan ja Yhdysvaltain ja Meksikon väliseen rajaan rajaliikenteen ja
rajatarkastusten suorittamisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että keskeisin haittatekijä rajaliikenteen sujuvuudessa on rajatarkastusten suorittaminen sisätiloissa autokaistojen sijasta. Matkustajien tarve siirtyä tarkastusrakennukseen hidastaa rajanylitystä merkittävästi. Toisaalta matkustajien profilointi on rajatarkastajalle helpompaa matkustajien kävellessä tarkastukseen. SENTRI:n olennaisimpia etuja on sen käyttäjille varattu oma ruuhkaton tarkastuskaista ja kaistalla suoritettavat rajatarkastukset. Kaistasuunnittelu ruuhkien välttämiseksi on olennainen tekijä
parannettaessa liikenteen sujuvuutta itärajan rajanylityspisteillä.
Suomen itäraja on osa Schengen –alueen ulkorajaa. Schengen - maana Suomi on pitkälti riippuvainen Euroopan Unionin tekemistä päätöksistä Schengen –ulkorajojen kehittämisessä. Tutkimuksessa ilmeni, että Euroopan Unionin tämän hetkiset hankkeet Schengen -alueen ulkorajojen rajatarkastusten kehittämiseksi näyttäisivät johtavan kohti SENTRI:n kaltaista järjestelmää. Hankkeiden konkreettisten tulosten odotetaan kuitenkin toteutuvan vasta vuosikymmenen loppupuolella.
Opinnäytetyössä tutkitaan benchmarking menetelmän avulla voidaanko itärajan rajatarkastusprosessia kehittää nopeammaksi ottamalla mallia Yhdysvaltain ja Meksikon välisellä rajalla käytössä olevasta SENTRI - rajatarkastusjärjestelmästä. SENTRI on järjestelmä, joka tarjoaa nopean rajanylityksen siihen rekisteröityneille käyttäjille. Tutkimuksessa luodaan yleiskatsaus myös itärajaan ja Yhdysvaltain ja Meksikon väliseen rajaan rajaliikenteen ja
rajatarkastusten suorittamisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että keskeisin haittatekijä rajaliikenteen sujuvuudessa on rajatarkastusten suorittaminen sisätiloissa autokaistojen sijasta. Matkustajien tarve siirtyä tarkastusrakennukseen hidastaa rajanylitystä merkittävästi. Toisaalta matkustajien profilointi on rajatarkastajalle helpompaa matkustajien kävellessä tarkastukseen. SENTRI:n olennaisimpia etuja on sen käyttäjille varattu oma ruuhkaton tarkastuskaista ja kaistalla suoritettavat rajatarkastukset. Kaistasuunnittelu ruuhkien välttämiseksi on olennainen tekijä
parannettaessa liikenteen sujuvuutta itärajan rajanylityspisteillä.
Suomen itäraja on osa Schengen –alueen ulkorajaa. Schengen - maana Suomi on pitkälti riippuvainen Euroopan Unionin tekemistä päätöksistä Schengen –ulkorajojen kehittämisessä. Tutkimuksessa ilmeni, että Euroopan Unionin tämän hetkiset hankkeet Schengen -alueen ulkorajojen rajatarkastusten kehittämiseksi näyttäisivät johtavan kohti SENTRI:n kaltaista järjestelmää. Hankkeiden konkreettisten tulosten odotetaan kuitenkin toteutuvan vasta vuosikymmenen loppupuolella.