Hää- ja juhlapalvelut Suomessa
Puolakka, Emmi (2012)
Puolakka, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on hää- ja juhlapalvelut Suomessa. Toimin itse työn toimeksiantaja. Työ painottuu hääsuunnittelijoiden työkuvan ja osaamisen tutkimiseen. Työn tavoitteena on luoda hää- ja tapahtumakonsultointiyrityksen liikeidea markkinatutkimuksen pohjalta.
Työssä tutustutaan käsitteisiin hääsuunnittelu, tapahtuman tuottaminen, markkinatutkimus ja liikeidea. Tutkimuksen teoriapohja koostuu asiakaspalvelusta, tapahtuman tuottamisesta ja liikeidean laatimisesta. Hää- ja juhlapalveluita tarkastellaan erityisesti asiakaspalvelun ja tapahtuman tuottamisen ja laadun näkökulmasta. Asiakaspalveluun ja tapahtuman tuottamiseen liittyy myös läheisesti yrityksen markkinointi ja mediakuvan rakentuminen.
Opinnäytetyö on toimintakeskeinen. Siinä kuvataan vaihe vaiheelta markkinoiden kartoittamista ja liikeidean luomista. Tutkimus perustuu Internet-lähteisiin sekä muusta mediasta, tilastokeskuksesta ja haastatteluiden kautta saatuihin markkinatietoihin. Yrityksiä vertaillaan käyttämällä benchmarkingia ja kilpailija-analyysiä. Niiden avulla rakennetaan kokonaiskuva yritysten liikeideasta ja kohdentumisesta alalla. Tilastokeskuksesta saatujen tietojen perusteella tutkitaan alan markkinapotentiaalia. Asiantuntijahaastatteluilla syvennetään tietoa alan palveluista sekä hääkonsultointi että catering-yrityksissä. Haastattelujen purkamiseen käytetään aineistolähtöistä analyysiä.
Markkinoiden kartoituksen pohjalta laaditaan hää- ja tapahtumakonsultointyrityksen perustamista varten liikeidea. Sen toimivuutta ja kannattavuutta arvioidaan liikkeenjohdon asiantuntijoilla. Asiantuntija-arvioiden perusteella liikeideasta tehdään oma arvio ja johtopäätökset SWOT-analyysin tukemina. Johtopäätöksissä pohditaan mahdollisuuksia laajentaa liikeidea liiketoimintasuunnitelmaksi.
Työssä tutustutaan käsitteisiin hääsuunnittelu, tapahtuman tuottaminen, markkinatutkimus ja liikeidea. Tutkimuksen teoriapohja koostuu asiakaspalvelusta, tapahtuman tuottamisesta ja liikeidean laatimisesta. Hää- ja juhlapalveluita tarkastellaan erityisesti asiakaspalvelun ja tapahtuman tuottamisen ja laadun näkökulmasta. Asiakaspalveluun ja tapahtuman tuottamiseen liittyy myös läheisesti yrityksen markkinointi ja mediakuvan rakentuminen.
Opinnäytetyö on toimintakeskeinen. Siinä kuvataan vaihe vaiheelta markkinoiden kartoittamista ja liikeidean luomista. Tutkimus perustuu Internet-lähteisiin sekä muusta mediasta, tilastokeskuksesta ja haastatteluiden kautta saatuihin markkinatietoihin. Yrityksiä vertaillaan käyttämällä benchmarkingia ja kilpailija-analyysiä. Niiden avulla rakennetaan kokonaiskuva yritysten liikeideasta ja kohdentumisesta alalla. Tilastokeskuksesta saatujen tietojen perusteella tutkitaan alan markkinapotentiaalia. Asiantuntijahaastatteluilla syvennetään tietoa alan palveluista sekä hääkonsultointi että catering-yrityksissä. Haastattelujen purkamiseen käytetään aineistolähtöistä analyysiä.
Markkinoiden kartoituksen pohjalta laaditaan hää- ja tapahtumakonsultointyrityksen perustamista varten liikeidea. Sen toimivuutta ja kannattavuutta arvioidaan liikkeenjohdon asiantuntijoilla. Asiantuntija-arvioiden perusteella liikeideasta tehdään oma arvio ja johtopäätökset SWOT-analyysin tukemina. Johtopäätöksissä pohditaan mahdollisuuksia laajentaa liikeidea liiketoimintasuunnitelmaksi.