Yhteisöllisyyttä etsimässä : Juhani Ahon koulun oppilaiden sosiaaliset voimavarat
Vinberg, Laura; Tervonen, Jenni (2009)
Vinberg, Laura
Tervonen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911025260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911025260
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Juhani Ahon koulun oppilaiden kokemuksia sosiaalisista voimavaroistaan. Tavoitteena on antaa perusta yhteisöllisyyden kehittämiselle koulussa. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessamme on sosiaalipedagogiikka sekä sosiaalisen pääoman ja sosiaalisen tuen teoriat. Tutkimme, miten yläkoulu tukee ja vahvistaa oppilaiden sosiaalisten voimavarojen kehittymistä. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää yläkoululaisten kokemuksia yhteisöllisyydestä keväällä 2009.
Kohderyhmänä tutkimuksessamme oli Juhani Ahon koulun oppilaat. Tutkimus on kvantitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin informoituna kyselynä satunnaisesti valitulle otokselle (N=258). Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja analysoitiin teorialähtöisesti.
Tutkimuksemme keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat oppilaiden myönteinen asennoituminen koulunkäyntiin ja vertaissuhteista saatava tuki. Vuorovaikutuksessa koululla työskentelevien aikuisten kanssa sekä yhteisöllisyydessä tulkitsimme olevan kehittämisen varaa.
Tutkimuksemme tulokset antavat luotettavan perustan suunnitteilla oleville koulun yhteisöllisyyttä kehittäville projekteille, hankkeille ja/tai opinnäytetöille.
Kohderyhmänä tutkimuksessamme oli Juhani Ahon koulun oppilaat. Tutkimus on kvantitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin informoituna kyselynä satunnaisesti valitulle otokselle (N=258). Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja analysoitiin teorialähtöisesti.
Tutkimuksemme keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat oppilaiden myönteinen asennoituminen koulunkäyntiin ja vertaissuhteista saatava tuki. Vuorovaikutuksessa koululla työskentelevien aikuisten kanssa sekä yhteisöllisyydessä tulkitsimme olevan kehittämisen varaa.
Tutkimuksemme tulokset antavat luotettavan perustan suunnitteilla oleville koulun yhteisöllisyyttä kehittäville projekteille, hankkeille ja/tai opinnäytetöille.