Puijonsarven alakoulun viidesluokkalaisten suun terveyskasvatus
Juusonen, Sanna (2012)
Juusonen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311383
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten suun ja hampaiden hoidon tarve on suuri. Hoidontarpeiden syyt ovat suurelta osin käyttäytymisperusteisia ja ennaltaehkäistävissä. Suun terveydenhuollon käyntien lisäksi asian myönteisen kehityksen turvaamiseen tarvitaan yhteistyötä eri tahojen, erityisesti lasten ja nuorten kanssa työskentelevien, kanssa. Koulut ovat yksi tärkeä yhteistyökumppani tavoittaa kohderyhmä.
Terveyskasvatus on yksi merkittävä keino ohjata kohderyhmää terveyttä edistäviin muutoksiin. Sen kohdistaminen nuoriin oppijoihin on kannattavaa, sillä käsitys terveyteen suhtautumisesta muodostuu jo alakouluikäisenä. Tällöin rakentuu myös terveysosaamisen perusta ja terveystottu-mukset alkavat vakiintua. Terveyskasvatuksella on myös havaittu olevan positiivinen vaikutus asenteisiin ja käyttäytymiseen sekä todettu parantavan tietoutta suun terveydestä.
Tämän kehittämistehtävän tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa suun terveyteen liittyvä oppitunti Puijonsarven alakoulun viidesluokkalaisille sekä muodostaa siitä pysyvä osa koulun opetussuunnitelmaa. Tavoitteena oli lisätä kohderyhmän tietoutta suun ja hampaiden anatomiasta sekä suun terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Luokanopettajien kanssa yhteistyössä suunniteltu suun terveyskasvatus toteutettiin oppitunnin muodossa. Oppitunnin jälkeen kohderyhmän oppilaat vastasivat heille laadittuun palautekyselyyn toteutuneesta suun terveyskasvatuksesta. Luokanopettajien kanssa palaute ja arviointi toteutettiin keskustelun muodossa. Palautteen on tarkoitus olla apuna jatkossa toteutuvan suun terveyskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suun terveyskasvatus liitettiin Puijonsarven alakoulun opetussuunnitelmaan viidennen luokan kevätlukukaudella toteutuvaan biologian oppiaineeseen, ihmisen anatomian yhteyteen. Jatkossa suun terveyskasvatus toteutetaan vuosittain Savonia-ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon koulutusohjelman suuhygienistiopiskelijoiden toimesta, osana heidän opintojaan.
Terveyskasvatus on yksi merkittävä keino ohjata kohderyhmää terveyttä edistäviin muutoksiin. Sen kohdistaminen nuoriin oppijoihin on kannattavaa, sillä käsitys terveyteen suhtautumisesta muodostuu jo alakouluikäisenä. Tällöin rakentuu myös terveysosaamisen perusta ja terveystottu-mukset alkavat vakiintua. Terveyskasvatuksella on myös havaittu olevan positiivinen vaikutus asenteisiin ja käyttäytymiseen sekä todettu parantavan tietoutta suun terveydestä.
Tämän kehittämistehtävän tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa suun terveyteen liittyvä oppitunti Puijonsarven alakoulun viidesluokkalaisille sekä muodostaa siitä pysyvä osa koulun opetussuunnitelmaa. Tavoitteena oli lisätä kohderyhmän tietoutta suun ja hampaiden anatomiasta sekä suun terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Luokanopettajien kanssa yhteistyössä suunniteltu suun terveyskasvatus toteutettiin oppitunnin muodossa. Oppitunnin jälkeen kohderyhmän oppilaat vastasivat heille laadittuun palautekyselyyn toteutuneesta suun terveyskasvatuksesta. Luokanopettajien kanssa palaute ja arviointi toteutettiin keskustelun muodossa. Palautteen on tarkoitus olla apuna jatkossa toteutuvan suun terveyskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suun terveyskasvatus liitettiin Puijonsarven alakoulun opetussuunnitelmaan viidennen luokan kevätlukukaudella toteutuvaan biologian oppiaineeseen, ihmisen anatomian yhteyteen. Jatkossa suun terveyskasvatus toteutetaan vuosittain Savonia-ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon koulutusohjelman suuhygienistiopiskelijoiden toimesta, osana heidän opintojaan.