Messujen markkinointiviestinnän kehittäminen huomioiden kävijät ja näytteilleasettajat : case: Lahden Hää- ja juhlamessut 2012
Mähönen, Kristiina; Virolainen, Hanna (2012)
Mähönen, Kristiina
Virolainen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411465
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrimme selvittämään, miten Lahden Hää- ja juhlamessujen markkinointiviestintää tulisi kehittää ottaen huomioon sekä kävijät että näytteilleasettajat.
Teoriaosassa käsittelemme kolmen erilaisen mutta toisistaan riippuvaisen näkökulman kautta messujen arviointiin vaikuttavat tekijät: messujen järjestäjän, näytteilleasettajien ja kävijöiden näkökulman. Tapahtuman markkinointiin kuuluu oleellisena osana sen eri muodot. Pohdimme teoriaosassa myös markkinoinnin kannalta oikean median valintaa ja messuja markkinointikanavana. Työn loppuosassa tutkimme näytteilleasettajien tavoitteita, messujen merkitystä kävijöille ja kävijöiden messuvierailun päätösprosessia.
Tutkimuksessamme olemme käyttäneet määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, koska se vastaa kysymykseen kuinka paljon ja halusimme selvittää juuri määriä, esimerkiksi kuinka moni kyselyyn vastanneista oli Päijät- Hämeestä. Teoriaa tukemaan teimme näytteilleasettajille www-kyselyn ja kävijöille survey- eli kyselytutkimuksen. Näytteilleasettajakyselyyn vastasi 11 messuilla ollutta näytteilleasettajaa ja kävijäkyselyyn vastasi 96 kävijää. Lahden Hää- ja juhlamessuille osallistui yhteensä 1200 kävijää sekä 74 näytteilleasettajaa. Havainnoinnin valitsimme tukemaan valitsemiamme tutkimusmenetelmiä. Näytteilleasettajakysely lähettiin messujen jälkeen, kun taas kävijäkysely suoritettiin messutapahtuman aikana.
Tutkimustulokset ja niiden analysoinnin olemme sijoittaneet omaksi luvukseen. Yhteenvetona voimme todeta, että vuoden 2012 Hää- ja juhlamessujen mainostamiseen käytetyt kanavat ovat tavoittaneet kävijät ja näytteilleasettajat. Molempien kyselyiden tulosten perusteella voimme suositella verkkomainonnan lisäämistä ja lehtimainontaan panostamista, jotta kävijä- ja näytteilleasettajien määrää saataisiin nostettua vuoden 2013 yhdistetyille Hää- ja juhlamessut ja Naistenpäivät-messuille.
Teoriaosassa käsittelemme kolmen erilaisen mutta toisistaan riippuvaisen näkökulman kautta messujen arviointiin vaikuttavat tekijät: messujen järjestäjän, näytteilleasettajien ja kävijöiden näkökulman. Tapahtuman markkinointiin kuuluu oleellisena osana sen eri muodot. Pohdimme teoriaosassa myös markkinoinnin kannalta oikean median valintaa ja messuja markkinointikanavana. Työn loppuosassa tutkimme näytteilleasettajien tavoitteita, messujen merkitystä kävijöille ja kävijöiden messuvierailun päätösprosessia.
Tutkimuksessamme olemme käyttäneet määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, koska se vastaa kysymykseen kuinka paljon ja halusimme selvittää juuri määriä, esimerkiksi kuinka moni kyselyyn vastanneista oli Päijät- Hämeestä. Teoriaa tukemaan teimme näytteilleasettajille www-kyselyn ja kävijöille survey- eli kyselytutkimuksen. Näytteilleasettajakyselyyn vastasi 11 messuilla ollutta näytteilleasettajaa ja kävijäkyselyyn vastasi 96 kävijää. Lahden Hää- ja juhlamessuille osallistui yhteensä 1200 kävijää sekä 74 näytteilleasettajaa. Havainnoinnin valitsimme tukemaan valitsemiamme tutkimusmenetelmiä. Näytteilleasettajakysely lähettiin messujen jälkeen, kun taas kävijäkysely suoritettiin messutapahtuman aikana.
Tutkimustulokset ja niiden analysoinnin olemme sijoittaneet omaksi luvukseen. Yhteenvetona voimme todeta, että vuoden 2012 Hää- ja juhlamessujen mainostamiseen käytetyt kanavat ovat tavoittaneet kävijät ja näytteilleasettajat. Molempien kyselyiden tulosten perusteella voimme suositella verkkomainonnan lisäämistä ja lehtimainontaan panostamista, jotta kävijä- ja näytteilleasettajien määrää saataisiin nostettua vuoden 2013 yhdistetyille Hää- ja juhlamessut ja Naistenpäivät-messuille.