HOUKUTTELEVAMPI MAMOK : Viestintästrategia Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle
Räty, Maija (2009)
Räty, Maija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295197
Tiivistelmä
Työssä HOUKUTTELEVAMPI MAMOK - Viestintästrategia Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelija-kunnalle tutkitaan Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta MAMOKin viestintää. MAMOK on Mikkelin ammattikorkeakoulussa toimiva opiskelijoiden etu- ja palvelujärjestö. Opiskelijakunnalla on lakisääteinen asema Mikkelin ammattikorkeakoulussa. MAMOK tarvitsisi lisää jäseniä, liittyminen ei houkuttele opiskelijoita riittävästi. Opiskelijakunnalla ei ole viestintästrategiaa eikä viestintäsuunnitelmaa. Toimivan viestintästrategian avulla voitaisiin lisätä opiskelijoiden tietoisuutta MAMOKista ja lisätä sen vetovoimaisuutta.
Tutkimus on tyypiltään laadullinen tutkimus. Tutkimustuloksia on kerätty perehtymällä opiskelijakunta MAMOKin toimintaan, Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijarekisteriin ja MAMOKin jäsenrekisteriin sekä tieteelliseen kirjallisuuteen. SWOT-analyysin avulla saadaan ideoita viestinnän kehittämiseksi.
Teoriaosiossa huomio on painotettu viestintään ja profilointiin. Teoriaosuuden jälkeen tutustutaan tar-kemmin MAMOKiin, sen yhteistyöorganisaatioihin ja jäseniin. Työn teoria ja tutkimustulokset kootaan viestintästrategiaksi, vuosisuunnitelmaksi ja kuudeksi kehittämisehdotukseksi. Lopuksi pohditaan työn onnistumista.
Työstäni on hyötyä ensisijaisesti opiskelijakunta MAMOKille. Lisäksi työstä hyötyvät opiskelijajärjestöjen toimintaa, varsinkin ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntatoimintaa, tutkivat tahot sekä viestinnän strategisesta suunnittelusta kiinnostuneet.
Tutkimus on tyypiltään laadullinen tutkimus. Tutkimustuloksia on kerätty perehtymällä opiskelijakunta MAMOKin toimintaan, Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijarekisteriin ja MAMOKin jäsenrekisteriin sekä tieteelliseen kirjallisuuteen. SWOT-analyysin avulla saadaan ideoita viestinnän kehittämiseksi.
Teoriaosiossa huomio on painotettu viestintään ja profilointiin. Teoriaosuuden jälkeen tutustutaan tar-kemmin MAMOKiin, sen yhteistyöorganisaatioihin ja jäseniin. Työn teoria ja tutkimustulokset kootaan viestintästrategiaksi, vuosisuunnitelmaksi ja kuudeksi kehittämisehdotukseksi. Lopuksi pohditaan työn onnistumista.
Työstäni on hyötyä ensisijaisesti opiskelijakunta MAMOKille. Lisäksi työstä hyötyvät opiskelijajärjestöjen toimintaa, varsinkin ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntatoimintaa, tutkivat tahot sekä viestinnän strategisesta suunnittelusta kiinnostuneet.