Saimaan kanavan takaisten satamien ja syväväylän kehittämiskartoitus
Luoma, Johanna; Antikainen, Tatu (2009)
Luoma, Johanna
Antikainen, Tatu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295205
Tiivistelmä
Saimaan satamien kautta kulkeva tavaraliikenne on pysynyt viime vuosina reilussa kahdessa miljoonassa tonnissa ja Saimaan kanavan läpi kulkee vuosittain yli 2 000 alusta. Saimaan syväväylän varrella toimii 21 rahtisatamaa, joista yli 200 000 tonnia vuosittain käsitteleviä on viisi.
Vesiteitse tapahtuvat kuljetukset ovat kilpailukykyinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto maakuljetuksille. Opinnäytetyössä selvitetään syväväylän käyttäjiä ja satamajohtajia haastattelemalla niitä toimia, joiden avulla syväväylän turvallisuutta, vesikuljetusten ympäristöystävällisyyttä ja satamien taloudellista kannattavuutta voitaisiin kehittää ja vesikuljetuksia Saimaalla lisätä.
Turvallisuutta ei luoda ainoastaan laitteita parantamalla. Paljon on tehtävää myös asenteiden muuttamisessa. Mikäli ympäristöön kiinnitetään riittävästi huomiota, liikennemäärien kasvukaan ei uhkaa alueen luontoa. Liikenteen vilkastuminen on perusedellytys taloudellisen kannattavuuden parantamiselle, mutta se edellyttää myös satamilta uusien infrastruktuurien rakentamista ja yhteistyötä jopa koko Saimaan käsittävän yhteisen satamayhtiön muodossa. Näiden lisäksi tarvitaan myös valtiollisia tukitoimia.
Vesiteitse tapahtuvat kuljetukset ovat kilpailukykyinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto maakuljetuksille. Opinnäytetyössä selvitetään syväväylän käyttäjiä ja satamajohtajia haastattelemalla niitä toimia, joiden avulla syväväylän turvallisuutta, vesikuljetusten ympäristöystävällisyyttä ja satamien taloudellista kannattavuutta voitaisiin kehittää ja vesikuljetuksia Saimaalla lisätä.
Turvallisuutta ei luoda ainoastaan laitteita parantamalla. Paljon on tehtävää myös asenteiden muuttamisessa. Mikäli ympäristöön kiinnitetään riittävästi huomiota, liikennemäärien kasvukaan ei uhkaa alueen luontoa. Liikenteen vilkastuminen on perusedellytys taloudellisen kannattavuuden parantamiselle, mutta se edellyttää myös satamilta uusien infrastruktuurien rakentamista ja yhteistyötä jopa koko Saimaan käsittävän yhteisen satamayhtiön muodossa. Näiden lisäksi tarvitaan myös valtiollisia tukitoimia.