HIFK:n sponsoriyhteistyön kehittäminen
Leppälahti, Jussi (2012)
Leppälahti, Jussi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511716
Tiivistelmä
HIFK Jalkapallo on urheiluseura HIFK:n jalkapallojaos. Seuran miesten edustusjoukkue pelaa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla miesten Ykkösessä. Seitsemän Suomen mestaruuden seuran aikeissa on tulevaisuudessa selkeä urheilullinen sekä taloudellinen kasvu. Tämän tulee mahdollistamaan yritysten kanssa tehtävän sponsorointiyhteistyön kehittäminen ja siitä saatavien varojen kasvu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten HIFK Jalkapallon sponsorointiyhteistyötä voisi kehittää. Työn tavoitteena oli luoda seuralle realistisia ja konkreettisia kehitysehdotuksia sponsorointiyhteistyösuhteiden luomiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys rakentui markkinointiviestinnän, myymisen sekä sponsoroinnin ympärille. Sponsorointia tarkasteltiin yrityksen sekä urheiluseuran näkökulmista. Yritykselle sponsorointi on tehokas markkinointiviestinnän keino ja urheiluseuralle merkittävä tulonlähde. Lähdeaineistona käytettiin kotimaista sekä ulkomaista alan kirjallisuutta sekä internet-lähteitä ja haastatteluita.
Tutkimusongelmana oli, miten HIFK voisi kehittää sponsorointiyhteistyötä yritysten kanssa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Se toteutettiin haastattelemalla seuran henkilöstöä sekä esimerkkiyrityksen markkinoinnista vastaavaa henkilöä. Yrityshaastattelu oli avoin haastattelu. Seuran markkinointihenkilöstö otettiin avoimeen keskusteluun.
Haastatteluista kävi ilmi, että HIFK:lla on sekä potentiaalia että tarvetta kehittää sponsoroin-tiyhteistyötä. Viime vuosikymmen on seurassa mennyt lyhyen aikajänteen mentaliteetilla, mutta seuraavat vuodet tulevat olemaan pitkäjänteisemmän ja strategisemman ajattelun aikaa. Jalkapalloseuran arvotavaran myyminen yrityksille koetaan suomalaisten jalkapalloseurojen keskuudessa äärimmäisen haastavaksi. Toisaalta sponsorointiyhteistyön mallit kehittyvät ja se on vieläkin lapsen kengissä.
Tuloksista johdettiin kehitysehdotuksia seuran markkinointihenkilöstölle tulevien vuosien tekemisen tueksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten HIFK Jalkapallon sponsorointiyhteistyötä voisi kehittää. Työn tavoitteena oli luoda seuralle realistisia ja konkreettisia kehitysehdotuksia sponsorointiyhteistyösuhteiden luomiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys rakentui markkinointiviestinnän, myymisen sekä sponsoroinnin ympärille. Sponsorointia tarkasteltiin yrityksen sekä urheiluseuran näkökulmista. Yritykselle sponsorointi on tehokas markkinointiviestinnän keino ja urheiluseuralle merkittävä tulonlähde. Lähdeaineistona käytettiin kotimaista sekä ulkomaista alan kirjallisuutta sekä internet-lähteitä ja haastatteluita.
Tutkimusongelmana oli, miten HIFK voisi kehittää sponsorointiyhteistyötä yritysten kanssa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Se toteutettiin haastattelemalla seuran henkilöstöä sekä esimerkkiyrityksen markkinoinnista vastaavaa henkilöä. Yrityshaastattelu oli avoin haastattelu. Seuran markkinointihenkilöstö otettiin avoimeen keskusteluun.
Haastatteluista kävi ilmi, että HIFK:lla on sekä potentiaalia että tarvetta kehittää sponsoroin-tiyhteistyötä. Viime vuosikymmen on seurassa mennyt lyhyen aikajänteen mentaliteetilla, mutta seuraavat vuodet tulevat olemaan pitkäjänteisemmän ja strategisemman ajattelun aikaa. Jalkapalloseuran arvotavaran myyminen yrityksille koetaan suomalaisten jalkapalloseurojen keskuudessa äärimmäisen haastavaksi. Toisaalta sponsorointiyhteistyön mallit kehittyvät ja se on vieläkin lapsen kengissä.
Tuloksista johdettiin kehitysehdotuksia seuran markkinointihenkilöstölle tulevien vuosien tekemisen tueksi.