Sisäisen viestinnän kartoitus : Yritys X
Bibiceanu, Maria-Felicia (2012)
Bibiceanu, Maria-Felicia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311345
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee sisäisen viestinnän toimivuutta sekä kehittämistarpeita ja keinoja Yritys X:n toimipisteessä. Yritys X käsittää kulutus- sekä varaosamyynnin. Yritys X koostuu varaosien ostosta, myynnistä, tuotetuesta, logistiikasta sekä varastosta. Kohteessa työskentelee noin 60 henkeä.
Tutkimuksessa keskityttiin tiimien väliseen viestintään, viestintävälineisiin ja esimiesviestintään. Kysely jaettiin 8.2.2012 sähköisessä muodossa e-lomakkeella 76 henkilölle, josta 56 vastasi kyselyyn. Näin vastausprosentiksi muodostui 73,7. Tutkimus oli pääasiassa määrällinen tutkimus, mutta myös laadullista tietoa saatiin avoimilla kysymyksillä.
Tuloksien pohjalta nousi esille kolme kehitettävää aluetta: Tiimien välistä viestintää toivottiin kehitettävän siten, että olisi muun muassa enemmän face to face kontaktia. Erityisesti varaston ja muiden tiimien välistä viestintää toivottiin parannettavan. Sisäisessä viestinnässä, erityisesti sähköpostissa, koettiin tiedon hukkuvan tietotulvaan. Viestintävälineistä intranetistä ja tietokannasta kaivattiin lisäkoulutusta. Esimiehiltä toivottiin sekä enemmän kannustavaa palautetta, että työntekijöiden ajatusten ja toiveiden huomioon ottamista.
Jatkotutkimuksen voisi toteuttaa tämä tutkimuksen jatkoksi, jossa selvitettäisiin millaisia kehitysajatuksia työntekijöillä on omaan työhönsä. Näin saataisiin myös työntekijöiden mielipiteet kuuluviin. Tiimien välisen viestinnän kehittämistä onkin jo aloitettu järjestämällä työnkiertokokeiluja halukkaille.
Tutkimuksessa keskityttiin tiimien väliseen viestintään, viestintävälineisiin ja esimiesviestintään. Kysely jaettiin 8.2.2012 sähköisessä muodossa e-lomakkeella 76 henkilölle, josta 56 vastasi kyselyyn. Näin vastausprosentiksi muodostui 73,7. Tutkimus oli pääasiassa määrällinen tutkimus, mutta myös laadullista tietoa saatiin avoimilla kysymyksillä.
Tuloksien pohjalta nousi esille kolme kehitettävää aluetta: Tiimien välistä viestintää toivottiin kehitettävän siten, että olisi muun muassa enemmän face to face kontaktia. Erityisesti varaston ja muiden tiimien välistä viestintää toivottiin parannettavan. Sisäisessä viestinnässä, erityisesti sähköpostissa, koettiin tiedon hukkuvan tietotulvaan. Viestintävälineistä intranetistä ja tietokannasta kaivattiin lisäkoulutusta. Esimiehiltä toivottiin sekä enemmän kannustavaa palautetta, että työntekijöiden ajatusten ja toiveiden huomioon ottamista.
Jatkotutkimuksen voisi toteuttaa tämä tutkimuksen jatkoksi, jossa selvitettäisiin millaisia kehitysajatuksia työntekijöillä on omaan työhönsä. Näin saataisiin myös työntekijöiden mielipiteet kuuluviin. Tiimien välisen viestinnän kehittämistä onkin jo aloitettu järjestämällä työnkiertokokeiluja halukkaille.