Collaborative Creation of Advanced Content in Social Media Services
Yliselä, Juha-Pekka (2012)
Yliselä, Juha-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511724
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin käyttäjien tuottamaa rikasta mediasisältöä hyödyntäviä sosiaalisen median sovelluksia, erityisesti usean käyttäjän yhteistyön mahdollistavien palvelujen osalta. Työssä selvitettiin niiden suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät olennaisimmat aihealueet ja ongelmakohdat sekä soveltuvat sisällöntuotantoprosessit.
Lisäksi selvitettiin käyttökelpoisimmat tekniset ratkaisut vastaavien monipuolista mediasisältöä hyödyntävien palvelujen toteuttamiseen, ja selvitettiin sisällöntuotannon dynamiikkaa ihmisryhmissä myös ryhmäpsykologian ja käytettävyyden näkökulmista.
Sosiaalisen median käsitteistöön ja sen laajempaan vaikukseen perehdyttiin tutustumalla aikaisempiin tutkimuksiin ja alan vaikuttajien näkemyksiin. Tapaustutkimuksena tarkasteltiin monipuolisesti aihealueen elementtejä hyödyntävän Internet-sivuston tuotantoprosessia, jonka perustella voitiin vahvistaa monia sekundaarisen tutkimuksen kautta saavutettuja tuloksia. Perinteisempien sosiaalisen median komponenttien lisäksi sivustolle tuotettiin myös vaativampi usean käyttäjän yhteistyötä vaativa multimediasovellus, jonka tuotantoprosessin ja tuloksien perusteella luotiin ohjeisto vastaavien palvelujen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Työ vahvisti näkemyksen siitä, että sosiaalisen median käyttäjäryhmä on vahvasti segmentoitunutta ja pieni vähemmistö usein tuottaa palveluissa suurimman osan sisällöstä. Lisäksi hiukan suurempi vähemmistö osallistuu tuotantoon jossain määrin, kun taas suurin osa käyttäjistä on huomattavan passivisia. Tästä syystä päädyttiin suosittamaan eritasoisten osallistumismahdollisuuksien tarjontaa uusia sovelluksia suunniteltaessa, mikäli palvelulla halutaan aktivoida suuri osuus tietystä ihmisryhmästä.
Palvelujen teknisten toteutustapojen osalta todettiin erilaisten nykyaikaisten avoimen lähdekoodin ratkaisujen soveltuvan hyvin rikasmediatuotantoihin, samalla kun Adobe Flash -teknologian käyttö on edelleen välttämätöntä tiettyjen toiminnallisuuksien toteuttamiseen.
Lisäksi selvitettiin käyttökelpoisimmat tekniset ratkaisut vastaavien monipuolista mediasisältöä hyödyntävien palvelujen toteuttamiseen, ja selvitettiin sisällöntuotannon dynamiikkaa ihmisryhmissä myös ryhmäpsykologian ja käytettävyyden näkökulmista.
Sosiaalisen median käsitteistöön ja sen laajempaan vaikukseen perehdyttiin tutustumalla aikaisempiin tutkimuksiin ja alan vaikuttajien näkemyksiin. Tapaustutkimuksena tarkasteltiin monipuolisesti aihealueen elementtejä hyödyntävän Internet-sivuston tuotantoprosessia, jonka perustella voitiin vahvistaa monia sekundaarisen tutkimuksen kautta saavutettuja tuloksia. Perinteisempien sosiaalisen median komponenttien lisäksi sivustolle tuotettiin myös vaativampi usean käyttäjän yhteistyötä vaativa multimediasovellus, jonka tuotantoprosessin ja tuloksien perusteella luotiin ohjeisto vastaavien palvelujen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Työ vahvisti näkemyksen siitä, että sosiaalisen median käyttäjäryhmä on vahvasti segmentoitunutta ja pieni vähemmistö usein tuottaa palveluissa suurimman osan sisällöstä. Lisäksi hiukan suurempi vähemmistö osallistuu tuotantoon jossain määrin, kun taas suurin osa käyttäjistä on huomattavan passivisia. Tästä syystä päädyttiin suosittamaan eritasoisten osallistumismahdollisuuksien tarjontaa uusia sovelluksia suunniteltaessa, mikäli palvelulla halutaan aktivoida suuri osuus tietystä ihmisryhmästä.
Palvelujen teknisten toteutustapojen osalta todettiin erilaisten nykyaikaisten avoimen lähdekoodin ratkaisujen soveltuvan hyvin rikasmediatuotantoihin, samalla kun Adobe Flash -teknologian käyttö on edelleen välttämätöntä tiettyjen toiminnallisuuksien toteuttamiseen.