Att utveckla kompetensen i arbetslivet : En utvärdering av utbildningsdagar inom projektet "Kompetent i arbetslivet"
Olenius, Filippa; Harring, Ann-Sofi (2012)
Olenius, Filippa
Harring, Ann-Sofi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611797
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Ammattitaidon säilyttäminen ja kehittäminen työelämässä vaatii hoitajan kouluttautumista. Tämä tapahtuu esimerkiksi yhden tai kahden päivän pituisen koulutuksen muodossa. Muun muassa ammattikorkeakoulu Arcada järjestää tällaisia koulutuspäiviä. Tämän lopputyön tarkoituksena on ollut selvittää mitä mieltä hoitajat ovat olleet Arcadan koulutuspäivistä sekä mitä ammatillista hyötyä hoitajat ovat saaneet koulutuksista. Tietojen keräämiseen on käytetty arviointilomakkeita sekä haastatteluja. Lomakkeet ovat osa EU-projektia ”Osaaminen työelämässä”; jossa Arcada on mukana, ja tiedot ovat käsitelty tilasto-ohjelmalla SPSS. Haastattelut ovat rakenteeltaan teemahaastatteluja ja sisältö on kvalitatiivisesti käyty läpi sekä lokeroitu pää- ja alaryhmiin.
Tutkimuskysymysten avulla tutkittiin Arcadan projektin koulutuspäivillä käyneiden hoitajien palautteet koulutuksista ja koulutusten oppimismuodot sekä miten työnantajat suhtautuvat työntekijöiden koulutuksiin ja mitä käytännöllistä hyötyä koulutuksista on hoitajille ollut. Lomakkeiden analysoimiseen käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja haastattelujen analysoimiseen kvalitatiivista menetelmää. Lomakkeet ja haastattelut ovat analysoitu erikseen ja yhteenvedossa ne ovat esitetty yhdessä verraten niitä aiempiin tietoihin koulutuksista ja ammattitaidosta.
Hoitajat ovat yleisesti sitä mieltä että koulutukset ovat tärkeä osa ammattitaidon säilyttämisessä sekä lisäävät työpaikan viihtyvyyttä. Valmistuttuaan hoitaja ei ole valmiiksi koulutettu, vaan oppiminen ja olemassa olevien tietojen päivittäminen jatkuu läpi elämän. Osallistumalla tasaisin väliajoin koulutuksiin hoitaja voi sisäistää uutta tietoa haluamalleen alueelle sekä oppia uutta. Tällä tavoin hoitaja voi päivittää osaamisensa samaan tahtiin kun uusia työmenetelmiä kehitetään ja vanhoja päivitetään.
Ammattitaidon säilyttäminen ja kehittäminen työelämässä vaatii hoitajan kouluttautumista. Tämä tapahtuu esimerkiksi yhden tai kahden päivän pituisen koulutuksen muodossa. Muun muassa ammattikorkeakoulu Arcada järjestää tällaisia koulutuspäiviä. Tämän lopputyön tarkoituksena on ollut selvittää mitä mieltä hoitajat ovat olleet Arcadan koulutuspäivistä sekä mitä ammatillista hyötyä hoitajat ovat saaneet koulutuksista. Tietojen keräämiseen on käytetty arviointilomakkeita sekä haastatteluja. Lomakkeet ovat osa EU-projektia ”Osaaminen työelämässä”; jossa Arcada on mukana, ja tiedot ovat käsitelty tilasto-ohjelmalla SPSS. Haastattelut ovat rakenteeltaan teemahaastatteluja ja sisältö on kvalitatiivisesti käyty läpi sekä lokeroitu pää- ja alaryhmiin.
Tutkimuskysymysten avulla tutkittiin Arcadan projektin koulutuspäivillä käyneiden hoitajien palautteet koulutuksista ja koulutusten oppimismuodot sekä miten työnantajat suhtautuvat työntekijöiden koulutuksiin ja mitä käytännöllistä hyötyä koulutuksista on hoitajille ollut. Lomakkeiden analysoimiseen käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja haastattelujen analysoimiseen kvalitatiivista menetelmää. Lomakkeet ja haastattelut ovat analysoitu erikseen ja yhteenvedossa ne ovat esitetty yhdessä verraten niitä aiempiin tietoihin koulutuksista ja ammattitaidosta.
Hoitajat ovat yleisesti sitä mieltä että koulutukset ovat tärkeä osa ammattitaidon säilyttämisessä sekä lisäävät työpaikan viihtyvyyttä. Valmistuttuaan hoitaja ei ole valmiiksi koulutettu, vaan oppiminen ja olemassa olevien tietojen päivittäminen jatkuu läpi elämän. Osallistumalla tasaisin väliajoin koulutuksiin hoitaja voi sisäistää uutta tietoa haluamalleen alueelle sekä oppia uutta. Tällä tavoin hoitaja voi päivittää osaamisensa samaan tahtiin kun uusia työmenetelmiä kehitetään ja vanhoja päivitetään.