Tunnettuustutkimus Dr.Hauschka-brändille
Vasala, Satu (2012)
Vasala, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa saksalaisen luonnonkosmetiikkamerkki Dr.Hauschkan tunnettuutta, sekä brändiin liittyviä mielikuvia. Tutkimusaihe tuli toimeksiantona Dr.Hauschkan maahantuojalta Itu Biodyn Oy:ltä, jonne oli viisi vuotta aikaisemmin tehty tunnettuustutkimus opinnäytetyönä. Tutkimuksia vertailtiin keskenään, jotta saatiin selville brändin tunnettuuden kehitys.
Työn tutkimuskysymykset olivat: onko brändi tunnettu, onko se spontaanisti tunnettu tuoteryhmässään, onko brändin logo tuttu ja mitä mielikuvia brändi herättää. Taustakysymysten tarkoituksena oli selvittää asioita, jotka voivat vaikuttaa brändin tunnettuuteen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin brändin määritelmää ja kuinka brändin tarkoitus on erottaa tuote tai palvelu kilpailijoistaan. Teoriassa selvennettiin myös brändin asiakkaassa herättämien mielikuvien vaikutusta etenkin ostokäyttäytymiseen. Mielikuvien vaikutusta tunnettuuteen ja tunnettuuden eri tasoja esitellään myös. Markkinointiviestinnällä yritys vaikutetaan brändin rakentamiseen, siihen liitettäviin mielikuviin sekä tunnettuuteen. Teoriaosuudessa esitellään eri markkinointiviestinnän keinoja. Lisäksi esiteltiin Dr.Hauschka-brändi, kerrottiin luonnonkosmetiikasta ja sen määrittelystä. Dr.Hauschkalla on NaTrue luonnonkosmetiikkasertifiointi, jonka määritelmistä kerrotaan myös työn teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely oli Internet-kysely ja se oli marraskuussa 2011 viikon ajan kolmen naistenlehden, Kauneus & Terveys, Voi Hyvin ja Eeva, Internet-sivuilla. Vastauksia tuli 135 kappaletta. Kysely oli jaettu kuudelle sivulle ja kysymyksiä oli yhteensä 13, joista asuinpaikkakunnan lisäksi kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksessa kysyttiin mitä luonnonkosmetiikkamerkkejä vastaajat tunsivat nimeltä, oliko Dr.Hauschka tai sen logo tuttuja, mitä kautta on sarjaan tutustunut ja mistä sitä on ostettu. Myös Dr.Hauschkan käyttöä ja brändiin liittyviä mielikuvia kartoitettiin. Kyselyssä kysyttiin myös suosittelisivatko vastaajat sarjan tuotteita muille.
Tutkimustulokset osoittavat, että Dr.Hauschkan tunnettuus on kasvanut edellisen tutkimuksen toteutuksen jälkeen. Tuotteita oli kokeillut moni ja suosittelisi tuotteita myös muille. Brändiin liittyvistä mielikuvista vahvimmaksi nousivat laadukkuus, luonnollisuus ja luotettavuus. Käytössä olleet markkinointiviestinnän toimet ovat olleet tehokkaita Dr.Hauschkan tunnettuuden kasvussa, joten niitä kannattaa jatkaa.
Työn tutkimuskysymykset olivat: onko brändi tunnettu, onko se spontaanisti tunnettu tuoteryhmässään, onko brändin logo tuttu ja mitä mielikuvia brändi herättää. Taustakysymysten tarkoituksena oli selvittää asioita, jotka voivat vaikuttaa brändin tunnettuuteen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin brändin määritelmää ja kuinka brändin tarkoitus on erottaa tuote tai palvelu kilpailijoistaan. Teoriassa selvennettiin myös brändin asiakkaassa herättämien mielikuvien vaikutusta etenkin ostokäyttäytymiseen. Mielikuvien vaikutusta tunnettuuteen ja tunnettuuden eri tasoja esitellään myös. Markkinointiviestinnällä yritys vaikutetaan brändin rakentamiseen, siihen liitettäviin mielikuviin sekä tunnettuuteen. Teoriaosuudessa esitellään eri markkinointiviestinnän keinoja. Lisäksi esiteltiin Dr.Hauschka-brändi, kerrottiin luonnonkosmetiikasta ja sen määrittelystä. Dr.Hauschkalla on NaTrue luonnonkosmetiikkasertifiointi, jonka määritelmistä kerrotaan myös työn teoriaosuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely oli Internet-kysely ja se oli marraskuussa 2011 viikon ajan kolmen naistenlehden, Kauneus & Terveys, Voi Hyvin ja Eeva, Internet-sivuilla. Vastauksia tuli 135 kappaletta. Kysely oli jaettu kuudelle sivulle ja kysymyksiä oli yhteensä 13, joista asuinpaikkakunnan lisäksi kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksessa kysyttiin mitä luonnonkosmetiikkamerkkejä vastaajat tunsivat nimeltä, oliko Dr.Hauschka tai sen logo tuttuja, mitä kautta on sarjaan tutustunut ja mistä sitä on ostettu. Myös Dr.Hauschkan käyttöä ja brändiin liittyviä mielikuvia kartoitettiin. Kyselyssä kysyttiin myös suosittelisivatko vastaajat sarjan tuotteita muille.
Tutkimustulokset osoittavat, että Dr.Hauschkan tunnettuus on kasvanut edellisen tutkimuksen toteutuksen jälkeen. Tuotteita oli kokeillut moni ja suosittelisi tuotteita myös muille. Brändiin liittyvistä mielikuvista vahvimmaksi nousivat laadukkuus, luonnollisuus ja luotettavuus. Käytössä olleet markkinointiviestinnän toimet ovat olleet tehokkaita Dr.Hauschkan tunnettuuden kasvussa, joten niitä kannattaa jatkaa.