Sisäinen turvallisuusauditointi aikuiskoulutusoppilaitoksessa
Martiskainen, Mona-Kristiina (2012)
Martiskainen, Mona-Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511584
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee sisäistä turvallisuusauditointia oppilaitosympäristössä. Tutkimus on suoritettu autenttisessa ympäristössä. Työn tavoitteena on saada tutkimuksen kohteena olevan aikuiskoulutusoppilaitoksen hallinnollisen turvallisuuden osa-alue hallintaan sisäisen auditoinnin keinoin. Tutkimuksen tarve on käytännöllinen; tutkimustulokset palvelevat oppilaitoksen turvallisuusjohtamista ja esittävät yhden työkalun turvallisuuden hallinnalle oppilaitosympäristössä.
Tutkimuksen alussa on selvitetty tutkimuksen kohteena olevan oppilaitoksen turvallisuustoiminnan nykytila ja tavoitetila. Tavoitteeksi asetettiin KATAKRI hallinnollisen turvallisuuden elinkeinoelämän turvallisuustaso, koska se vastaa kokonaisvaltaisimmin oppilaitoksen kehittämistarpeeseen. Tutkimusmetodeina on käytetty havainnointia sekä kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen tuloksena on laadittu prosessimalli, joka kuvaa sisäistä auditointiprosessia oppilaitoksen sisällä. Tulokset on esitetty jatkuvan kehittämisen näkökulmasta hyödyntäen Demingin PDCA – syklimallia.
Oppilaitosten turvallisuusasiat ovat olleet mediassa vahvasti esillä. Tutkimuksessa todettiin, että turvallisuuden edistämiseksi ollaan valmiita tekemään työtä. Ongelmiksi muodostuvat kuitenkin aikaresurssit sekä selkeiden työkalujen ja päämäärien puute, jotka vaikuttavat negatiivisesti turvallisuuskulttuurin kehittymiseen.
Tutkimuksen alussa on selvitetty tutkimuksen kohteena olevan oppilaitoksen turvallisuustoiminnan nykytila ja tavoitetila. Tavoitteeksi asetettiin KATAKRI hallinnollisen turvallisuuden elinkeinoelämän turvallisuustaso, koska se vastaa kokonaisvaltaisimmin oppilaitoksen kehittämistarpeeseen. Tutkimusmetodeina on käytetty havainnointia sekä kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen tuloksena on laadittu prosessimalli, joka kuvaa sisäistä auditointiprosessia oppilaitoksen sisällä. Tulokset on esitetty jatkuvan kehittämisen näkökulmasta hyödyntäen Demingin PDCA – syklimallia.
Oppilaitosten turvallisuusasiat ovat olleet mediassa vahvasti esillä. Tutkimuksessa todettiin, että turvallisuuden edistämiseksi ollaan valmiita tekemään työtä. Ongelmiksi muodostuvat kuitenkin aikaresurssit sekä selkeiden työkalujen ja päämäärien puute, jotka vaikuttavat negatiivisesti turvallisuuskulttuurin kehittymiseen.