Taloudellisen taantuman vaikutus liiketoiminnan kannattavuuteen : Case Lahjatavaraliike Oy
Korkiamäki, Suvi (2012)
Korkiamäki, Suvi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen taloudellinen tilanne. Kohdeyrityksenä toimii case-yritys, josta käytin opinnäytetyössäni nimitystä Lahjatavaraliike Oy. Tutkin kohdeyrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösanalyysin kautta, jossa perehdyin erilaisten tunnuslukujen avulla yrityksen kannattavuuteen, vakavaraisuuteen, maksuvalmiuteen sekä liiketoiminnan tehokkuuteen. Vertailin myös kohdeyrityksen taloudellista tilannetta muihin samalla alalla toimiviin yrityksiin, ja pyrin löytämään syitä talouden tilanteeseen. Tavoitteenani oli myös ennustaa yrityksen tulevaisuuden näkymiä, ja löytää keinoja talouden tilanteen parantamiseen tulevaisuudessa. Tutkin kohdeyrityksen taloudellista tilannetta vuosien 2006-2010 ajalta, ja käytössäni oli yrityksen tarkasteluvuosien aikaiset tilinpäätöstiedot. Käytössäni oli myös neljän eri vertailuyrityksen tilinpäätöstiedot. Tilinpäätöstietojen avulla laskin yrityksestä eri tunnuslukuja, joiden tuloksia vertailin vertailuyrityksien vastaaviin tuloksiin. Laadin tunnuslukujen tuloksista kuvioita ja taulukoita, joiden perusteella etsin vastauksia yrityksen talouden tilanteeseen. Tutkimusaineistona käytössäni oli myös eri kirja- ja Internet-lähteitä. Tutkimuksessa todettiin, että kohdeyrityksen taloudellinen tilanne on ollut melko heikko tarkasteluvuosien aikana. Yritys on tuottanut tappiota, ja sen kannattavuus on ollut laskussa. Taloudellisella taantumalla on ollut vaikutusta yrityksen talouteen, ja kannattavuus on laskenut laman aikana. Kohdeyritys on kuitenkin parantanut tilannettaan tarkasteluvuosien jälkeen, ja kannattavuus on jälleen nousussa. Pitääkseen toimintansa kannattavana myös tulevaisuudessa kohdeyrityksen olisi hyvä pyrkiä muun muassa vähentämään vieraan pääoman osuutta yrityksen rahoituksesta ja lisätä liikevaihtoa. Liikevaihdon lisäämiseen apuna voi olla tehokas mainonta, jonka avulla yritys tulee näkyvämmin asiakkaiden tietoon.