Franchisingtoiminnan kehittäminen
Alanko, Karita (2012)
Alanko, Karita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511768
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli Karitas Fashion Oy, joka aloitti liiketoimintansa franchisingyrittäjänä huhtikuussa 2009 ja jatkoi toimintaansa itsenäisenä yrittäjänä 2011 toukokuusta alkaen. Kehittämistyön tarkoituksena oli franchisingtoiminnan kehittäminen. Työssä pyrittiin tuomaan laajasti esille franchisingyrittäjän kokemuksia franchisingtoiminnasta. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä franchisingiin. Kehittämistyön toisena tavoitteena oli analysoida Karitas Fashionin ja Yritys Fashionin yhteistyötä ja kehittämistyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus franchisingyrittäjille. Neljäntenä tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia franchissingtoimintaan ja arvioida esitettyjä kehitysehdotuksia.
Teoreettinen tieto haettiin alan kirjallisuudesta, vastaavista tutkimuksista ja aiheeseen liittyvistä internetlähteistä. Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään franchisingtoimintaa sekä franchising-ottajan ja franchising-antajan hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen pääpaino oli ketjujohtamisessa ja johtamisen vaikutuksessa sisäiseen yhteistyöhön.
Projektiosassa käsiteltiin Karitas Fashion Oy:n toimintaa franchisingketjusta itsenäiseksi yrittäjäksi. Tutkimusaineisto kerättiin yrittäjän ja samassa ketjussa toimivien kolmen muun yrittäjien antamista tiedoista. Lisäksi vertailuna yksi muun alan lopettanut franchisingyrittäjä. Tutkimuksen perusteella selvisi useita eroja käytännön franchisingtoiminnan ja teoreettisen franchisingtoiminnan välillä. Tutkimus myös osoitti, että paras ratkaisu Karitas Fashionille oli siirtyä itsenäiseksi yrittäjäksi.
Teoreettinen tieto haettiin alan kirjallisuudesta, vastaavista tutkimuksista ja aiheeseen liittyvistä internetlähteistä. Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään franchisingtoimintaa sekä franchising-ottajan ja franchising-antajan hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen pääpaino oli ketjujohtamisessa ja johtamisen vaikutuksessa sisäiseen yhteistyöhön.
Projektiosassa käsiteltiin Karitas Fashion Oy:n toimintaa franchisingketjusta itsenäiseksi yrittäjäksi. Tutkimusaineisto kerättiin yrittäjän ja samassa ketjussa toimivien kolmen muun yrittäjien antamista tiedoista. Lisäksi vertailuna yksi muun alan lopettanut franchisingyrittäjä. Tutkimuksen perusteella selvisi useita eroja käytännön franchisingtoiminnan ja teoreettisen franchisingtoiminnan välillä. Tutkimus myös osoitti, että paras ratkaisu Karitas Fashionille oli siirtyä itsenäiseksi yrittäjäksi.