Paperitorni : ryhmäytymisharjoitteita ala-asteen ensimmäiselle luokalle
Räsänen, Taru (2009)
Räsänen, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911045282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911045282
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on tehty on yksilötyönä. Opinnäytetyöni koostuu teoriaosasta, joka sisältää teoriaa varhaiskasvatuksesta alkuopetuksessa, koulunsa aloittavasta lapsesta, koulusta oppimis- ja toimintaympäristönä, ryhmästä ja ryhmäytymisestä sekä sosiaalipedagogiikasta. Lisäksi se sisältää toiminnallisen osuuden kuvauksen ja arvioinnin. Opinnäytetyöni lopussa on pohdintaosio.
Opinnäytetyöni lähtökohtana oli tehdä varhaiskasvatukseen liittyvän opinnäytetyön, jonka toteutuspaikaksi valitsin alkuopetuksen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli toteuttaa erilaisia ryhmäytymisharjoitteita kantahämäläisen koulun ensimmäisen luokan oppilaille. Toiminnallisen osuuteni tarkoitus oli nostattaa ryhmän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuottaa oppilaille mukavia yhdessä olon hetkiä.
Toiminnallisessa osuudessa sain onnistumisen kokemuksia siitä, että osasin valita kohderyhmälleni soveltuvia ryhmäytymisharjoitteita. Sain myös paljon lisää varmuutta omaan ohjaamiseeni ja kokemusta ison lapsiryhmän ohjaamisesta. Toiminnallisen osuuden aikana huomasin, että koulunsa aloittaneet lapset väsyvät todella helposti koulupäivän aikana. Tämä heijastui lasten ohjaamisen vaikeutena koulupäivän loppuun sijoittuneilla toimintakerroillani.
Toiminnallisen opinnäytetyön tekeminen antoi minulle ryhmän ohjaamistaitojen kehittymisen lisäksi paljon kokemusta toiminnan vastuullisesta suunnittelu-, arviointi- ja toteuttamistyöstä. Aiheeni ansiosta syvennyin ryhmäytymiseen ja siihen liittyviin seikkoihin monipuolisesti. Toiminnallisuus työtapana ja omana vahvuutena vahvistui entisestään opinnäytetyön toteutuksen aikana. Kehityin myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa opinnäytetyöprosessin eri vaiheiden kautta.
Opinnäytetyöni lähtökohtana oli tehdä varhaiskasvatukseen liittyvän opinnäytetyön, jonka toteutuspaikaksi valitsin alkuopetuksen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli toteuttaa erilaisia ryhmäytymisharjoitteita kantahämäläisen koulun ensimmäisen luokan oppilaille. Toiminnallisen osuuteni tarkoitus oli nostattaa ryhmän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuottaa oppilaille mukavia yhdessä olon hetkiä.
Toiminnallisessa osuudessa sain onnistumisen kokemuksia siitä, että osasin valita kohderyhmälleni soveltuvia ryhmäytymisharjoitteita. Sain myös paljon lisää varmuutta omaan ohjaamiseeni ja kokemusta ison lapsiryhmän ohjaamisesta. Toiminnallisen osuuden aikana huomasin, että koulunsa aloittaneet lapset väsyvät todella helposti koulupäivän aikana. Tämä heijastui lasten ohjaamisen vaikeutena koulupäivän loppuun sijoittuneilla toimintakerroillani.
Toiminnallisen opinnäytetyön tekeminen antoi minulle ryhmän ohjaamistaitojen kehittymisen lisäksi paljon kokemusta toiminnan vastuullisesta suunnittelu-, arviointi- ja toteuttamistyöstä. Aiheeni ansiosta syvennyin ryhmäytymiseen ja siihen liittyviin seikkoihin monipuolisesti. Toiminnallisuus työtapana ja omana vahvuutena vahvistui entisestään opinnäytetyön toteutuksen aikana. Kehityin myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa opinnäytetyöprosessin eri vaiheiden kautta.