Muotiblogien vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Immonen, Kaisa (2012)
Immonen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611876
Tiivistelmä
Bloggaaminen on ilmiönä ajankohtainen ja aikamme sosiaaliselle medialle luonteenomainen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia muotiblogien vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksiin. Laadullisen tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, millainen mielipidevaikuttaja muotibloggaaja kokee olevansa sekä miten muotiblogeissa esiintyvät tuotteet vaikuttavat blogien lukijoiden ostopäätöksiin. Tutkimus toteutettiin muotibloggaajille suunnatun sähköpostihaastattelun sekä blogien lukijoille tarkoitetun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että muotibloggaajat pitävät itseään bloginsa kautta vaikuttavina julkisina sosiaalisen median mielipidevaikuttajina. He jakavat ideoita ja vinkkejä sekä inspiraatiota blogiensa lukijoille sekä bloggaaja-kollegoilleen. Kirjoituksissaan bloggaajat korostivat kulutustottumuksinaan ennen kaikkea säästäväisyyttä ja laatutietoisuutta, ja sitä kuvaa haluttiin välittää myös lukijoille.
Muotiblogeissa esiintyvien tuotteiden voidaan katsoa vaikuttavan blogien lukijoiden ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksiin. Blogien lukijat hakevat ideoita ja inspiraatiota omaan tyyliinsä muotitietoisilta bloggaajilta, ja kokevat blogeissa esiintyvillä tuotteilla olevan vaikutusta ostopäätöksiinsä. Muotiblogien tuote-esittelyt vaikuttavat blogien lukijoihin inspiraation ja innostuksen lähteinä, ja näin ollen edistävät lopullisen ostopäätöksen syntymistä. Blogien seuraamisen myötä kuluttamisen ja rahan käytön todettiin lisääntyneen, sillä blogien kautta saatiin tietoa myös sellaisista tuotteista, joista ei aiemmin oltu tietoisia.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muotibloggaajat ovat vakiinnuttaneet asemansa sosiaalisen median mielipidevaikuttajina. Muotibloggaajiin samaistuminen ja heidän mielipiteidensä omaksuminen myötävaikuttavat ostopäätösten syntymistä, ja etenkin positiivista palautetta blogeissa saaneet tuotteet vaikuttavat merkittävästi blogien lukijoiden ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksiin.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että muotibloggaajat pitävät itseään bloginsa kautta vaikuttavina julkisina sosiaalisen median mielipidevaikuttajina. He jakavat ideoita ja vinkkejä sekä inspiraatiota blogiensa lukijoille sekä bloggaaja-kollegoilleen. Kirjoituksissaan bloggaajat korostivat kulutustottumuksinaan ennen kaikkea säästäväisyyttä ja laatutietoisuutta, ja sitä kuvaa haluttiin välittää myös lukijoille.
Muotiblogeissa esiintyvien tuotteiden voidaan katsoa vaikuttavan blogien lukijoiden ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksiin. Blogien lukijat hakevat ideoita ja inspiraatiota omaan tyyliinsä muotitietoisilta bloggaajilta, ja kokevat blogeissa esiintyvillä tuotteilla olevan vaikutusta ostopäätöksiinsä. Muotiblogien tuote-esittelyt vaikuttavat blogien lukijoihin inspiraation ja innostuksen lähteinä, ja näin ollen edistävät lopullisen ostopäätöksen syntymistä. Blogien seuraamisen myötä kuluttamisen ja rahan käytön todettiin lisääntyneen, sillä blogien kautta saatiin tietoa myös sellaisista tuotteista, joista ei aiemmin oltu tietoisia.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muotibloggaajat ovat vakiinnuttaneet asemansa sosiaalisen median mielipidevaikuttajina. Muotibloggaajiin samaistuminen ja heidän mielipiteidensä omaksuminen myötävaikuttavat ostopäätösten syntymistä, ja etenkin positiivista palautetta blogeissa saaneet tuotteet vaikuttavat merkittävästi blogien lukijoiden ostokäyttäytymiseen ja ostopäätöksiin.