Keski-Uudenmaan oppisopimuskeskuksen sähköisten palvelujen kehittäminen
Hokkanen, Leila (2012)
Hokkanen, Leila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229235
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön aiheena on Keski-Uudenmaan oppisopimuskeskuksen (Keudan) sähköisen asioinnin ja palveluiden kehittäminen. Kohde-organisaatio oli Keudan oppisopimuskeskus. Kehittämisprojekti alkoi keväällä 2011, ja projektiosuus valmistui joulukuussa 2011. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää käyttäjäkeskeisin menetelmin mitä kehittämistarpeita on Keudan oppisopimuskeskuksen verkkopalveluissa. Tavoitteena oli myös etsiä uusia mahdollisuuksia sähköisten palveluiden alueella.
Sähköisten palvelujen lähtötilanteen selvittäminen tapahtui koulutustilaisuuksiin osallistumalla, havainnoimalla ja tutustumalla käytössä olevaan tietojärjestelmään. Työssä hyödynnettiin käyttäjäkeskeisistä menetelmistä arviointia ja havainnointia sekä työpajatoimintaa - tulevaisuusverstasta.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, joka tehtiin eri menetelmiä hyödyntäen. Käyttäjäryhmälle tehtiin kvantitatiivinen kysely nettilomakkeella. Lisätietoja saatiin kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen: havainnoimalla ja tulevaisuuslaboratoriossa.
Keväällä 2011 tehtiin sähköinen kysely oppisopimusopiskelijoille, työnantajien edustajille ja oppisopimuskeskuksen henkilökunnalle. Syksyllä 2011 järjestettiin tulevaisuusverstas edellä mainittujen ryhmien edustajille. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden, työnantajien edustajien ja oppisopimuskeskuksen henkilökunnan mielipiteitä käytössä olevan tietojärjestelmän käytettävyydestä sekä toiveita mahdollisista muista palveluista. Taustatietojen vahvistamiseksi havainnoitiin koulutussuunnittelijan työskentelyä käytössä olevalla asiakastietojärjestelmällä. Tulevaisuusverstaassa käytiin läpi kyselytutkimuksessa esille nousseita ongelmakohtia ja toiveita palvelujen kehittämiseksi ja laajentamiseksi. Tulevaisuusverstaan ensimmäisessä vaiheessa kerättiin ongelmia ja kritiikkiä, toisessa eli ideointivaiheessa haettiin ongelmiin ratkaisuja, ja kolmannessa vaiheessa pohdittiin eniten kannatusta saaneiden ideoiden toteutusmahdollisuuksia.
Oppisopimuskeskuksen internetsivujen kehittäminen alkoi heti sähköisen kyselytutkimuksen jälkeen, ja keväällä 2011 avattiin myös Facebook-sivu. Kehittämisprojektin tuloksina saatiin toteuttamiskelpoisia ehdotuksia sähköisen kyselyn, havainnoinnin ja tulevaisuusverstaan pohjalta.
Sähköisten palvelujen lähtötilanteen selvittäminen tapahtui koulutustilaisuuksiin osallistumalla, havainnoimalla ja tutustumalla käytössä olevaan tietojärjestelmään. Työssä hyödynnettiin käyttäjäkeskeisistä menetelmistä arviointia ja havainnointia sekä työpajatoimintaa - tulevaisuusverstasta.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, joka tehtiin eri menetelmiä hyödyntäen. Käyttäjäryhmälle tehtiin kvantitatiivinen kysely nettilomakkeella. Lisätietoja saatiin kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen: havainnoimalla ja tulevaisuuslaboratoriossa.
Keväällä 2011 tehtiin sähköinen kysely oppisopimusopiskelijoille, työnantajien edustajille ja oppisopimuskeskuksen henkilökunnalle. Syksyllä 2011 järjestettiin tulevaisuusverstas edellä mainittujen ryhmien edustajille. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin opiskelijoiden, työnantajien edustajien ja oppisopimuskeskuksen henkilökunnan mielipiteitä käytössä olevan tietojärjestelmän käytettävyydestä sekä toiveita mahdollisista muista palveluista. Taustatietojen vahvistamiseksi havainnoitiin koulutussuunnittelijan työskentelyä käytössä olevalla asiakastietojärjestelmällä. Tulevaisuusverstaassa käytiin läpi kyselytutkimuksessa esille nousseita ongelmakohtia ja toiveita palvelujen kehittämiseksi ja laajentamiseksi. Tulevaisuusverstaan ensimmäisessä vaiheessa kerättiin ongelmia ja kritiikkiä, toisessa eli ideointivaiheessa haettiin ongelmiin ratkaisuja, ja kolmannessa vaiheessa pohdittiin eniten kannatusta saaneiden ideoiden toteutusmahdollisuuksia.
Oppisopimuskeskuksen internetsivujen kehittäminen alkoi heti sähköisen kyselytutkimuksen jälkeen, ja keväällä 2011 avattiin myös Facebook-sivu. Kehittämisprojektin tuloksina saatiin toteuttamiskelpoisia ehdotuksia sähköisen kyselyn, havainnoinnin ja tulevaisuusverstaan pohjalta.