ULKOISTETUN KUNNOSSAPIDON SEURANTARAPORTOINNIN NYKYTILANNE JA KEHITTÄMINEN
Törmälehto, Henri (2012)
Törmälehto, Henri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611787
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin EfiSite Solutions Oy:n asiakasyritykselle, joka oli tilannut selvityksen kunnossapitojärjestelmänsä käytön nykytilasta. Työn tehtävänä oli selvittää kunnossapitojärjestelmän käytön hallinta ja mahdolliset puutteet siihen liittyen. Asiakasyritys oli ulkoistanut käyttö- ja kunnossapitopalvelut kahdelle eri toimijalle. Toimeksiantaja halusi selvittää kunnossapitojärjestelmän käytön erot eri toimijoiden kesken ja selvittää mahdolliset erot eri toimintatapojen välillä. Kunnossapitojärjestelmän käyttöön oli siirrytty reilu vuosi sitten, ja nyt tarkoituksena oli selvittää, kuinka järjestelmän käyttö onnistuu siirtymäajan jälkeen.
Työn tekeminen aloitettiin perehtymällä kunnossapitojärjestelmään ja sen käyttöön, jonka pohjalta luotiin arviointiperusteet. Käytössä olivat kunnossapitojärjestelmän client- ja web-versiot sekä Microsoft Exceliin siirretty kunnossapitohistoria valitulta ajanjaksolta. Tarkastelussa käytiin läpi kyseisellä ajanjaksolla tehdyt kirjaukset ja niihin otettiin kantaa sovitulla tarkastelumenetelmällä. Tavoitteena oli saada kattava tieto järjestelmän käytön tasosta ja mahdollisista ongelmista, joita käyttöön liittyy. Lisäksi käytön kehittymistä arvioidaan työn edetessä.
Asiakasyrityksellä on useita toimipaikkoja, joissa prosessit olivat samankaltaiset. Tuotantoprosessi koostuu tavanomaisista prosessilaitteista, joiden kunnossapitohistoriaa halutaan seurata.
Lopputuloksena löydettiin useita huomioitavia asioita ja ongelmia liittyen kunnossapitojärjestelmän käyttöön ja sen tietosisältöön. Tärkeimpinä löydöksinä olivat kunnossapitohistorian kohdentuminen väärälle ajanjaksolle ja hälytyskäyntien kirjaamisiin liittyvät epäselvyydet. Ongelmien todettiin johtuvan kunnossapitojärjestelmän käyttötavasta sekä käytönosaamisesta.
Ratkaisuja ongelmiin esitetään kehitysideoina, joita asiakasyritys voi hyödyntää parhaaksi katsomallaan tavalla.
Työn tekeminen aloitettiin perehtymällä kunnossapitojärjestelmään ja sen käyttöön, jonka pohjalta luotiin arviointiperusteet. Käytössä olivat kunnossapitojärjestelmän client- ja web-versiot sekä Microsoft Exceliin siirretty kunnossapitohistoria valitulta ajanjaksolta. Tarkastelussa käytiin läpi kyseisellä ajanjaksolla tehdyt kirjaukset ja niihin otettiin kantaa sovitulla tarkastelumenetelmällä. Tavoitteena oli saada kattava tieto järjestelmän käytön tasosta ja mahdollisista ongelmista, joita käyttöön liittyy. Lisäksi käytön kehittymistä arvioidaan työn edetessä.
Asiakasyrityksellä on useita toimipaikkoja, joissa prosessit olivat samankaltaiset. Tuotantoprosessi koostuu tavanomaisista prosessilaitteista, joiden kunnossapitohistoriaa halutaan seurata.
Lopputuloksena löydettiin useita huomioitavia asioita ja ongelmia liittyen kunnossapitojärjestelmän käyttöön ja sen tietosisältöön. Tärkeimpinä löydöksinä olivat kunnossapitohistorian kohdentuminen väärälle ajanjaksolle ja hälytyskäyntien kirjaamisiin liittyvät epäselvyydet. Ongelmien todettiin johtuvan kunnossapitojärjestelmän käyttötavasta sekä käytönosaamisesta.
Ratkaisuja ongelmiin esitetään kehitysideoina, joita asiakasyritys voi hyödyntää parhaaksi katsomallaan tavalla.