Kauppakeskuksen asiakasprofiili ja mainosvälinevalinnat
Lehikoinen, Milla (2012)
Lehikoinen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249701
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa asiakastutkimus Kauppakeskus Entresselle. Toimeksiantajana oli CapMan Real Estate Oy. Keskeisimpänä tutkimuskysymyksenä oli selvittää, millainen on Entressen tyypillinen asiakas. Tavoitteena oli muodostaa asiakastutkimuksen perusteella asiakasprofiili, josta selviäisi tyypillisen asiakkaan demografiset tekijät eli henkilön taustatiedot ja ostokäyttäytyminen Entressessä. Toisena tutkimuskysymyksenä oli selvittää, miten Entressen markkinoinnissa käytetyt mainosvälineet saavuttavat asiakkaita.
Asiakastietoa keräämällä voidaan selvittää asiakkaiden käyttäytymiseen ja valintoihin vaikuttavia tekijöitä. Asiakastiedon hallinnan avulla voidaan tarjota asiakkaille heidän tarpeitaan vastaavia palveluita, sillä asiakastietoa käytetään perusteena kauppakeskuksen liikekokoonpanon kehittämisessä. Asiakastieto on tarpeellista myös markkinoinnin suunnittelun ja kehittämisen kannalta. Entressen markkinoinnin tarkoituksena on edistää kauppakeskuksen tunnettuutta ja lisätä asioivien asiakkaiden määrää. Yksi markkinointiviestinnän keinoista on mainonta, johon käytettävät mainosvälineet on valittava asiakaskohderyhmän parhaiten saavuttaviksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Asiakastutkimuksen kohderyhmänä olivat Entressen asiakkaat, joista otos oli 254 henkilöä. Tutkimustulosten käsittelyssä ja analysoinnissa käytettiin tilasto-ohjelma SPSS:ää ja taulukkolaskentaohjelma Excel:iä. Tulosten analysointimenetelminä käytettiin frekvenssijakaumien ja keskilukujen tarkastelua sekä ristiintaulukointia.
Tehdyn asiakastutkimuksen keskeisimpänä tuloksena saatiin määritettyä Entressen asiakasprofiili. Asiakasprofiili muodostettiin asiakastutkimuksessa esiin tulleesta suurimmasta asiakasryhmästä. Asiakastutkimuksesta selvisi, että Entressen tyypillinen asiakas on Espoon Keskuksen alueella asuva 31 – 55 vuotias nainen. Tyypillinen asiakas kuuluu aikuistalouteen ja työskentelee toimihenkilönä tienaten vuodessa bruttona 20 000 – 40 000 euroa. Tyypillinen asiakas asioi Entressessä viikoittain, kuluttaa asiointikerrallaan rahaa 10 – 30 euroa ja viipyy kauppakeskuksessa noin tunnin ajan. Yleisimpänä Entressessä asioinnin syynä on ennalta suunniteltujen ostosten teko. Entressen käyttämien mainosvälineiden toimivuutta selvitettiin kysymällä, missä asiakkaat olivat kohdanneet Entressen mainontaa. Lisäksi selvitettiin mitä mainosvälineitä toivottiin käytettävän tapahtumista ja kampanjoista tiedottamiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta että Länsiväylä ja kauppakeskuksen oma mainoslehti ovat mainosvälineitä, jotka tavoittavat Entressen asiakkaat hyvin. Kehittämisehdotuksena Entresselle esitetään verkkomainonnan osuuden lisäämistä mainonnassa, sillä Internet osoittautui asiakastutkimuksen perusteella toivotuimmaksi mainosvälineeksi Länsiväylän jälkeen. Toisena kehitysehdotuksena on uusien mainosvälineiden, kuten Metro- ja Vartti-lehden kokeilu, sillä nämä osoittautuivat asiakastutkimuksen perusteella jopa toivotuimmiksi mainosvälineiksi kuin nykyään käytettävät Keski-Espoon Sanomat ja Helsingin Sanomat.
Asiakastietoa keräämällä voidaan selvittää asiakkaiden käyttäytymiseen ja valintoihin vaikuttavia tekijöitä. Asiakastiedon hallinnan avulla voidaan tarjota asiakkaille heidän tarpeitaan vastaavia palveluita, sillä asiakastietoa käytetään perusteena kauppakeskuksen liikekokoonpanon kehittämisessä. Asiakastieto on tarpeellista myös markkinoinnin suunnittelun ja kehittämisen kannalta. Entressen markkinoinnin tarkoituksena on edistää kauppakeskuksen tunnettuutta ja lisätä asioivien asiakkaiden määrää. Yksi markkinointiviestinnän keinoista on mainonta, johon käytettävät mainosvälineet on valittava asiakaskohderyhmän parhaiten saavuttaviksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Asiakastutkimuksen kohderyhmänä olivat Entressen asiakkaat, joista otos oli 254 henkilöä. Tutkimustulosten käsittelyssä ja analysoinnissa käytettiin tilasto-ohjelma SPSS:ää ja taulukkolaskentaohjelma Excel:iä. Tulosten analysointimenetelminä käytettiin frekvenssijakaumien ja keskilukujen tarkastelua sekä ristiintaulukointia.
Tehdyn asiakastutkimuksen keskeisimpänä tuloksena saatiin määritettyä Entressen asiakasprofiili. Asiakasprofiili muodostettiin asiakastutkimuksessa esiin tulleesta suurimmasta asiakasryhmästä. Asiakastutkimuksesta selvisi, että Entressen tyypillinen asiakas on Espoon Keskuksen alueella asuva 31 – 55 vuotias nainen. Tyypillinen asiakas kuuluu aikuistalouteen ja työskentelee toimihenkilönä tienaten vuodessa bruttona 20 000 – 40 000 euroa. Tyypillinen asiakas asioi Entressessä viikoittain, kuluttaa asiointikerrallaan rahaa 10 – 30 euroa ja viipyy kauppakeskuksessa noin tunnin ajan. Yleisimpänä Entressessä asioinnin syynä on ennalta suunniteltujen ostosten teko. Entressen käyttämien mainosvälineiden toimivuutta selvitettiin kysymällä, missä asiakkaat olivat kohdanneet Entressen mainontaa. Lisäksi selvitettiin mitä mainosvälineitä toivottiin käytettävän tapahtumista ja kampanjoista tiedottamiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta että Länsiväylä ja kauppakeskuksen oma mainoslehti ovat mainosvälineitä, jotka tavoittavat Entressen asiakkaat hyvin. Kehittämisehdotuksena Entresselle esitetään verkkomainonnan osuuden lisäämistä mainonnassa, sillä Internet osoittautui asiakastutkimuksen perusteella toivotuimmaksi mainosvälineeksi Länsiväylän jälkeen. Toisena kehitysehdotuksena on uusien mainosvälineiden, kuten Metro- ja Vartti-lehden kokeilu, sillä nämä osoittautuivat asiakastutkimuksen perusteella jopa toivotuimmiksi mainosvälineiksi kuin nykyään käytettävät Keski-Espoon Sanomat ja Helsingin Sanomat.