Matkailu- ja ravitsemisalan kannattavuuden erityispiirteitä : Tiivistelmiä opinnäytetöistä
Puputti, Susanna (2012)
Puputti, Susanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli koota yhteen matkailu- ja ravitsemisalan kannattavuutta kuvaavaa teoriaa ja opinnäytetöitä. Työn osana on kuusiaiheesta tehdyn opinnäytetyön tiivistelmää, jotka sisältävät hyödyllisiä laskelmia ja tutkimustuloksia. Työ on helppolukuinen ja mukaan otetut opinnäytetyötiivistelmät on esitetty lyhyesti ja selkeästi.
Teoriaosuudessa kerrotaan matkailu- ja ravitsemisalasta ja sen erityispiirteistä, jonka jälkeen kuvataan alan kannattavuus, tuotot ja kustannukset, tietojen kerääminen, tuloslaskelman rakenne ja hinnoittelu. Työn lähteistä valtaosa on oppikirjoja, sillä alan julkaisuja on niukasti saatavilla ja oppikirjoissa alan kannattavuus on kuvattu selkeimmin. Teorian jälkeen työn osana on tiivistelmät kuudesta opinnäytetyöstä. Tiivistelmät sisältävät johtopäätöksiä, hieman teoriaa, sekä alalla käytettäviä hyödyllisiä laskelmia.
Tiivistelmien lisäksi 11 aiheesta tehtyä opinnäytetyötä syötettiin Webropol-ohjelmaan, joka laski text mining- menetelmällä töissä eniten esiintyvät sanat. Ohjelman antamien tulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, kuinka paljon opinnäytetöissä esiintyy alan kannattavuuden tärkeitä käsitteitä ja sanoja. Teorian pohjalta alan kannattavuuden tärkeimpiä tekijöitä ja näin ollen tutkimuksesta odotettuja esiintyviä sanoja olivat: asiakas, kustannukset, tuote, myynti, hinta, palvelu, tunnusluvut (myyntikate, palkkakate, käyttökate), kannattavuus, sijainti, kysyntä, kilpailu, sesonki, tuloslaskelma ja tietojen kerääminen
Tutkimustuloksista ilmeni, että vaikka opinnäytetöistä löytyi joitakin alan kannattavuuteen kuuluvia tekijöitä, kuten myynti, hinta, kustannukset, hinnoittelu, kannattavuus, tuotteet, laatu, asiakkaat ja voitto, niin tärkeitä tekijöitä jäi kuitenkin kokonaan pois. Alan tunnusluvut, eli palkkakate, myyntikate ja käyttökate eivät ilmenneet tuloksissa lainkaan, eikä myöskään asiakas noussut tuloksissa esiin odotetulla tavalla, vaikka ala on selkeästi palvelukeskeinen.
Teoriaosuudessa kerrotaan matkailu- ja ravitsemisalasta ja sen erityispiirteistä, jonka jälkeen kuvataan alan kannattavuus, tuotot ja kustannukset, tietojen kerääminen, tuloslaskelman rakenne ja hinnoittelu. Työn lähteistä valtaosa on oppikirjoja, sillä alan julkaisuja on niukasti saatavilla ja oppikirjoissa alan kannattavuus on kuvattu selkeimmin. Teorian jälkeen työn osana on tiivistelmät kuudesta opinnäytetyöstä. Tiivistelmät sisältävät johtopäätöksiä, hieman teoriaa, sekä alalla käytettäviä hyödyllisiä laskelmia.
Tiivistelmien lisäksi 11 aiheesta tehtyä opinnäytetyötä syötettiin Webropol-ohjelmaan, joka laski text mining- menetelmällä töissä eniten esiintyvät sanat. Ohjelman antamien tulosten perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, kuinka paljon opinnäytetöissä esiintyy alan kannattavuuden tärkeitä käsitteitä ja sanoja. Teorian pohjalta alan kannattavuuden tärkeimpiä tekijöitä ja näin ollen tutkimuksesta odotettuja esiintyviä sanoja olivat: asiakas, kustannukset, tuote, myynti, hinta, palvelu, tunnusluvut (myyntikate, palkkakate, käyttökate), kannattavuus, sijainti, kysyntä, kilpailu, sesonki, tuloslaskelma ja tietojen kerääminen
Tutkimustuloksista ilmeni, että vaikka opinnäytetöistä löytyi joitakin alan kannattavuuteen kuuluvia tekijöitä, kuten myynti, hinta, kustannukset, hinnoittelu, kannattavuus, tuotteet, laatu, asiakkaat ja voitto, niin tärkeitä tekijöitä jäi kuitenkin kokonaan pois. Alan tunnusluvut, eli palkkakate, myyntikate ja käyttökate eivät ilmenneet tuloksissa lainkaan, eikä myöskään asiakas noussut tuloksissa esiin odotetulla tavalla, vaikka ala on selkeästi palvelukeskeinen.