Kuvien käyttö päiväkotien monikulttuuristen lasten musiikkituokioissa
Väyrynen, Maarit (2012)
Väyrynen, Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025945
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Väyrynen, Maarit. Kuvien käyttö päiväkotien monikulttuuristen lasten musiikkituokioissa. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 55 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunnittelin ja toteutin musiikillisia toimintatuokioita päiväkodin monikulttuurisille lapsille. Opinnäytetyöni päätavoitteena oli tutkia kuvien käyttöä monikulttuuristen lasten musiikkituokioissa. Musiikkituokioiden yhtenä tavoitteena oli monikulttuuristen lasten suomen kielenkehityksen tukeminen rytmin avulla.
Toimintatuokioiden suunnittelun lähtökohtana käytettiin musiikillisia työtapoja – laulamista, soittamista, liikkumista ja kuuntelemista yhdistettyinä aistien monipuoliseen käyttöön kuvien, tarinoiden ja piirtämisen avulla. Tuokioiden keskeisenä teemana olivat suomalaiset lastenlaulut. Toimintatuokiot toteutettiin eräässä Helsingin kaupungin päiväkodissa ja niihin osallistui 12 monikulttuurista 3–4-vuotiasta lasta ja ryhmän lastentarhanopettaja.
Toimintatuokioiden arviointi tapahtui toimintaa havainnoimalla sekä haastattelemalla ryhmän lastentarhanopettajaa. Saatujen tulosten perusteella kaikenlaisten kuvien ja piirustusten käyttö auttaa monikulttuurisia lapsia seuraamaan toimintaa. Erityisesti nopean piirtämisen ja tarinankerronnan yhdistävän ”Kylli-täti” –menetelmän käyttö kuvien ja musiikin kanssa tuki monikulttuuristen lasten suomen kielen oppimista. Saatuja tuloksia voidaan käyttää päiväkodin ohjatun toiminnan kehittämisessä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, suomi toisena kielenä, monikulttuurisuus, lapset, kielellinen kehitys, kuvat, musiikkikasvatus
Väyrynen, Maarit. Kuvien käyttö päiväkotien monikulttuuristen lasten musiikkituokioissa. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 55 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunnittelin ja toteutin musiikillisia toimintatuokioita päiväkodin monikulttuurisille lapsille. Opinnäytetyöni päätavoitteena oli tutkia kuvien käyttöä monikulttuuristen lasten musiikkituokioissa. Musiikkituokioiden yhtenä tavoitteena oli monikulttuuristen lasten suomen kielenkehityksen tukeminen rytmin avulla.
Toimintatuokioiden suunnittelun lähtökohtana käytettiin musiikillisia työtapoja – laulamista, soittamista, liikkumista ja kuuntelemista yhdistettyinä aistien monipuoliseen käyttöön kuvien, tarinoiden ja piirtämisen avulla. Tuokioiden keskeisenä teemana olivat suomalaiset lastenlaulut. Toimintatuokiot toteutettiin eräässä Helsingin kaupungin päiväkodissa ja niihin osallistui 12 monikulttuurista 3–4-vuotiasta lasta ja ryhmän lastentarhanopettaja.
Toimintatuokioiden arviointi tapahtui toimintaa havainnoimalla sekä haastattelemalla ryhmän lastentarhanopettajaa. Saatujen tulosten perusteella kaikenlaisten kuvien ja piirustusten käyttö auttaa monikulttuurisia lapsia seuraamaan toimintaa. Erityisesti nopean piirtämisen ja tarinankerronnan yhdistävän ”Kylli-täti” –menetelmän käyttö kuvien ja musiikin kanssa tuki monikulttuuristen lasten suomen kielen oppimista. Saatuja tuloksia voidaan käyttää päiväkodin ohjatun toiminnan kehittämisessä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, suomi toisena kielenä, monikulttuurisuus, lapset, kielellinen kehitys, kuvat, musiikkikasvatus