Nuoren terveystahto : Ajatuksia ja käsityksiä terveyden edistämisestä
Viljanen, Leena (2012)
Viljanen, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa n.15-vuotiaiden, peruskoulun yläasteella koulua käyvien kahdeksasluokkalaisten nuorten ajatuksia ja käsityksiä sekä kuvata nuorten esiin tuomia merkityksiä terveyden edistämisestä. Keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat terveyden edistäminen ja nuoruus.
Nuoret kirjoittivat terveystiedon tunnilla kirjoitelman ”Terveyden edistäminen - mitä se on?”. Kirjoitelmia kertyi tutkimuskäyttöön yhteensä 106 kappaletta. Aineisto on suuri. Tästä huolimatta tutkimusasetelma päätettiin säilyttää ja valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Sisällön analyysin avulla kartoitettiin nuorten ilmiviesteinä ilmaistuja ajatuksia ja käsityksiä terveyden edistämisestä. Tämän jälkeen koottiin ja kuvattiin aineistosta nuorten ilmaisemia terveyden edistämisen merkityksiä.
Aineistosta muodostui viisi (5) terveyden edistämisen teemaa ja kaksi (2)yläteemaa. Nämä terveyden edistämisen teemat ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, ympäristö ja kulttuuri. Muodostuneiden teemojen joukosta nousseet yläteemat nimettiin kehitykselliseksi nuoruudeksi (developmental youth) ja terveystahdoksi (health discretion). Mainitut yläteemat näyttivät muodostavan nuoren terveyden edistämiselle määrittäviä aiheita.
Merkitykset ovat toiveita, tavoitteita tai minä itse- asennetta ja suhde muiden ihmisten kanssa. Nuoret antavat merkityksiä terveyden edistämiselle terveytenä, pitkänä tai hyvänä elämänä, kuulumisena ja hyväksytyksi tulemisena omana itsenään ja terveytensä kanssa. Lisäksi onnellisuus, tyytyväisyys, läheisyys ja /tai itsetunto ja – luottamus sekä vahva oma tahto olla terve omalla tavallaan ovat nuoren terveyden edistämiselle antamia merkityksiä. Nuorten terveystahto vahvistuu ja sitä voidaan vahvistaa. Kysymys terveystahdon suunnassa voi olla siitä, kuka tahtoo ja kenellä on aikaa vahvistaa pitkäkestoisesti nuoren terveystahtoa ensimmäisenä.
Nuoret kirjoittivat terveystiedon tunnilla kirjoitelman ”Terveyden edistäminen - mitä se on?”. Kirjoitelmia kertyi tutkimuskäyttöön yhteensä 106 kappaletta. Aineisto on suuri. Tästä huolimatta tutkimusasetelma päätettiin säilyttää ja valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Sisällön analyysin avulla kartoitettiin nuorten ilmiviesteinä ilmaistuja ajatuksia ja käsityksiä terveyden edistämisestä. Tämän jälkeen koottiin ja kuvattiin aineistosta nuorten ilmaisemia terveyden edistämisen merkityksiä.
Aineistosta muodostui viisi (5) terveyden edistämisen teemaa ja kaksi (2)yläteemaa. Nämä terveyden edistämisen teemat ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, ympäristö ja kulttuuri. Muodostuneiden teemojen joukosta nousseet yläteemat nimettiin kehitykselliseksi nuoruudeksi (developmental youth) ja terveystahdoksi (health discretion). Mainitut yläteemat näyttivät muodostavan nuoren terveyden edistämiselle määrittäviä aiheita.
Merkitykset ovat toiveita, tavoitteita tai minä itse- asennetta ja suhde muiden ihmisten kanssa. Nuoret antavat merkityksiä terveyden edistämiselle terveytenä, pitkänä tai hyvänä elämänä, kuulumisena ja hyväksytyksi tulemisena omana itsenään ja terveytensä kanssa. Lisäksi onnellisuus, tyytyväisyys, läheisyys ja /tai itsetunto ja – luottamus sekä vahva oma tahto olla terve omalla tavallaan ovat nuoren terveyden edistämiselle antamia merkityksiä. Nuorten terveystahto vahvistuu ja sitä voidaan vahvistaa. Kysymys terveystahdon suunnassa voi olla siitä, kuka tahtoo ja kenellä on aikaa vahvistaa pitkäkestoisesti nuoren terveystahtoa ensimmäisenä.