Pienen rakennusalan yrityksen markkinoinnin suunnittelu
Suonvieri, Kaisa (2012)
Suonvieri, Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111133
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada aikaa yksinkertainen malli, jolla rakennusalan pienyrittäjä voi suunnitella yrityksensä markkinointia. Rakennus- ja muillakin käytännön työhön painottuvilla aloilla pienyritykset perustuvat yrittäjän ja työntekijöiden käytännön ammattitaitoon. Kirjallisuudessa ja verkossa on useita erilaisia malleja markkinointisuunnitelman laatimiseksi, mutta oleellisen suodattaminen niistä vie helposti enemmän resursseja, kuin yrittäjällä on mahdollisuus panostaa.
Työssä esimerkkinä olevan case-yrityksen yrittäjä pitää oikean nettinäkyvyyden löytämistä ja kausivaihtelujen tasoittamista erityisinä ongelmina omassa markkinoinnissaan. Taustatietoja työhön haettiin kvalitatiivisella eli laadullisella puhelinkyselyllä, johon valittiin yrityksen erityyppisiä asiakkaita kahden viime vuoden ajalta. Osa kysymyksistä laadittiin siten, että vastauksia voitaisiin yleistää koskemaan muitakin rakennusalan pienyrityksiä. Valitsemalla otantaan mahdollisimman erilaisia vastaajia pyrittiin saamaan yleistyskelpoisia päätelmiä asiakkaiden mielipiteistä. Tämä tavoite ei aivan toteutunut, sillä vastausprosentti jäi 46:een. Case-yrityksen kohdalla vastaukset kuitenkin olivat riittävän yhteneviä, jotta niiden perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että niin yritys- kuin yksityisasiakkaatkin arvostavat selvästi eniten tuttavien suosituksia valitessaan rakennusalan yrityksiä. Verkkosivuja ja muualta saatavaa informaatiota käytetään lähinnä tukemaan saatuja suosituksia. Jos "puskaradiosta" saatavaa tietoa ei ole saatavissa, erilaiset sähköiset hakupalvelut ovat käytetyin menetelmä. Yrityksen omilta verkkosivuilta haetaan lisätietoa yrityksestä ja referenssejä aikaisemmista töistä.
Yritysten omat verkkosivut ja muu näkyvyys tukevat kuulopuheiden perusteella tehtäviä ratkaisuja. Muun markkinoinnin täytyy kuitenkin olla hallinnassa, jotta asiakkaille välittyvä viesti säilyy oikeana ja halutunlaisena. Olisi tärkeää saada selville, mitkä verkossa olevista yrityshakupalveluista ovat sellaisia, joiden kautta asiakkaat tosiaan löytävät yrityksen
Tutkimuksen teoreettiseen lähdemateriaaliin sekä puhelinkyselyn tuloksiin perustuvat pohdinnat tiivistettiin lopuksi konkreettiseksi listaksi kysymyksiä, joihin vastaamalla markkinoinnin suunnittelu johtaa käytännön toimenpiteisiin. Näistä toimenpiteistä tulee vähitellen luonteva osa yrityksen rutiineja, jolloin ne eivät sido liikaa resursseja.
Työssä esimerkkinä olevan case-yrityksen yrittäjä pitää oikean nettinäkyvyyden löytämistä ja kausivaihtelujen tasoittamista erityisinä ongelmina omassa markkinoinnissaan. Taustatietoja työhön haettiin kvalitatiivisella eli laadullisella puhelinkyselyllä, johon valittiin yrityksen erityyppisiä asiakkaita kahden viime vuoden ajalta. Osa kysymyksistä laadittiin siten, että vastauksia voitaisiin yleistää koskemaan muitakin rakennusalan pienyrityksiä. Valitsemalla otantaan mahdollisimman erilaisia vastaajia pyrittiin saamaan yleistyskelpoisia päätelmiä asiakkaiden mielipiteistä. Tämä tavoite ei aivan toteutunut, sillä vastausprosentti jäi 46:een. Case-yrityksen kohdalla vastaukset kuitenkin olivat riittävän yhteneviä, jotta niiden perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että niin yritys- kuin yksityisasiakkaatkin arvostavat selvästi eniten tuttavien suosituksia valitessaan rakennusalan yrityksiä. Verkkosivuja ja muualta saatavaa informaatiota käytetään lähinnä tukemaan saatuja suosituksia. Jos "puskaradiosta" saatavaa tietoa ei ole saatavissa, erilaiset sähköiset hakupalvelut ovat käytetyin menetelmä. Yrityksen omilta verkkosivuilta haetaan lisätietoa yrityksestä ja referenssejä aikaisemmista töistä.
Yritysten omat verkkosivut ja muu näkyvyys tukevat kuulopuheiden perusteella tehtäviä ratkaisuja. Muun markkinoinnin täytyy kuitenkin olla hallinnassa, jotta asiakkaille välittyvä viesti säilyy oikeana ja halutunlaisena. Olisi tärkeää saada selville, mitkä verkossa olevista yrityshakupalveluista ovat sellaisia, joiden kautta asiakkaat tosiaan löytävät yrityksen
Tutkimuksen teoreettiseen lähdemateriaaliin sekä puhelinkyselyn tuloksiin perustuvat pohdinnat tiivistettiin lopuksi konkreettiseksi listaksi kysymyksiä, joihin vastaamalla markkinoinnin suunnittelu johtaa käytännön toimenpiteisiin. Näistä toimenpiteistä tulee vähitellen luonteva osa yrityksen rutiineja, jolloin ne eivät sido liikaa resursseja.