Halpalentoyhtiöiden hinnoittelu sekä lentomatkustajien oikeudet
Kymäläinen, Maija (2012)
Kymäläinen, Maija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311357
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan halpalentoyhtiöiden hinnoittelua ja markkinointia sekä lentomatkustajien oikeuksia. Teoreettisessa tutkimuksessa käydään läpi yleisesti halpalentoyhtiöiden toimintatapoja ja hinnoittelukeinoja. Siinä käsitellään myös yhtiöiden markkinointia ja halpojen lentojen mahdollistamista. Lisäksi käsitellään lentomatkustajien oikeuksia, ja miten EU on niitä säännellyt. Teoriaosuus koostuu aiheeseen liittyvistä internetjulkaisuista ja artikkeleista, kirjallisuudesta sekä laeista.
Opinnäytetyössä tutkittiin neljän halpalentoyhtiön lippujen hintoja, ja mitä yhtiöiden halvimmat liput sisältävät. Yhtiöt valittiin tunnettuuden ja sen perusteella, että ne operoivat lentojaan Euroopan sisäisillä reiteillä.
Tutkimusosassa toteutettiin asiakaskysely halpalentoyhtiöiden käyttäjistä. Lappeenrannan lentoasemalta lähtevillä matkustajilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn. Vastauksia saatiin yhteensä sata kappaletta. Kyselyyn vastanneet matkustajat lensivät AirBalticin tai Ryanairin lennoilla. Kyselyssä selvitettiin lentomatkustajien mielipiteitä käyttämistään halpalentoyhtiöistä sekä joutumisestaan ongelmatilanteisiin lennoilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Lappeenrannan lentoaseman matkustajien mielestä lentoyhtiön valintaan vaikuttaa selvästi eniten hintataso. Seuraavaksi tärkein valintakriteeri oli lähtö- ja saapumiskaupungin sijainti. Kyselyssä selvisi, että internet on nykypäivänä kuluttajien näkökulmasta mieluisin paikka ostaa lentolippu. Lentojen ongelmatilanteisiin joutuneista matkustajista puolet oli sitä mieltä, ettei lentoyhtiön tiedottaminen matkustajan oikeuksista ollut riittävää.
Opinnäytetyössä tutkittiin neljän halpalentoyhtiön lippujen hintoja, ja mitä yhtiöiden halvimmat liput sisältävät. Yhtiöt valittiin tunnettuuden ja sen perusteella, että ne operoivat lentojaan Euroopan sisäisillä reiteillä.
Tutkimusosassa toteutettiin asiakaskysely halpalentoyhtiöiden käyttäjistä. Lappeenrannan lentoasemalta lähtevillä matkustajilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn. Vastauksia saatiin yhteensä sata kappaletta. Kyselyyn vastanneet matkustajat lensivät AirBalticin tai Ryanairin lennoilla. Kyselyssä selvitettiin lentomatkustajien mielipiteitä käyttämistään halpalentoyhtiöistä sekä joutumisestaan ongelmatilanteisiin lennoilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Lappeenrannan lentoaseman matkustajien mielestä lentoyhtiön valintaan vaikuttaa selvästi eniten hintataso. Seuraavaksi tärkein valintakriteeri oli lähtö- ja saapumiskaupungin sijainti. Kyselyssä selvisi, että internet on nykypäivänä kuluttajien näkökulmasta mieluisin paikka ostaa lentolippu. Lentojen ongelmatilanteisiin joutuneista matkustajista puolet oli sitä mieltä, ettei lentoyhtiön tiedottaminen matkustajan oikeuksista ollut riittävää.