Pk-yrityksen tiekartta kansainvälistyville markkinoille
Kaukojärvi, Tiia; Palenius, Tommi (2012)
Kaukojärvi, Tiia
Palenius, Tommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia työkalu, jonka avulla TJT-Kaluste Oy voi kartoittaa mahdollisuuksiaan laajentaa toimintaansa kansainväliseksi toimijaksi. Yritys kaipasi tuotteelleen laajempia markkinoita kotimaan markkinoiden riittämättömyyden vuoksi. Tuote eli Muunto-säilytysjärjestelmä on ominaisuuksiltaan poikkeuksellinen, eikä täysin vastaavanlaista tuotetta markkinoilta löydy. Tavoitteena oli saada aikaan tiekartta eli roadmap, joka palvelisi yritystä käytännön tasolla ja tarjoaisi sille yleispätevät askelmerkit kansainvälistymiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja rakentui markkinointisuunnitelmasta, kansainvälistymisestä sekä tiekartasta. Opinnäytetyö oli toimintakeskeinen.
Tuotoksena syntyi tiekartta, joka on visuaalinen aika-akselille laadittu ohjeistus, joka sisältää askelmerkit kohti kansainvälistymistä. Askeleita on yhteensä kuusi, jotka jakautuvat moniin pienempiin kokonaisuuksiin. Nämä askeleet ovat visiot ja tavoitteet, lähtökohta-analyysit, kansainvälistymisen suunnittelu, kansainvälistymisen toteutus, operatiivinen toiminta ja seuranta. Tiekartan graafisen version askelmerkit avattiin myös sanallisesti. Tavoitteena oli saada valmiista tiekartasta yritykselle käytännön tasolla hyödyllinen, helppokäyttöinen, toimiva työkalu, joka on sovellettavissa myös tuotteen tai markkina-alueen muuttuessa.
Valmis tiekartta onnistui asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Käytännössä sen toimivuus on kuitenkin vielä tässä vaiheessa kokeilematta. Kohdeyrityksen on tarkoitus ottaa työkalu käyttöönsä kansainvälistymisen avuksi.
Tulevaisuudessa tiekarttaa voisi hyvinkin kehittää, jos tarvetta tai puutteita ilmenee. Puuttuvat osat on helppo lisätä tiekartan nykyiseen runkoon myöhemmässä vaiheessa. Teoreettinen pohja laajentumiselle on nyt luotu graafisessa muodossa, joten yritys voisi suunnata katseet perusliiketoiminnan ohella kansainvälistyville markkinoille ja aloittaa esimerkiksi pohjoismaista. Laajentumismahdollisuudet kansainvälisen toiminnan alettua on lähes rajattomat tuotteen monimuotoisuuden vuoksi.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja rakentui markkinointisuunnitelmasta, kansainvälistymisestä sekä tiekartasta. Opinnäytetyö oli toimintakeskeinen.
Tuotoksena syntyi tiekartta, joka on visuaalinen aika-akselille laadittu ohjeistus, joka sisältää askelmerkit kohti kansainvälistymistä. Askeleita on yhteensä kuusi, jotka jakautuvat moniin pienempiin kokonaisuuksiin. Nämä askeleet ovat visiot ja tavoitteet, lähtökohta-analyysit, kansainvälistymisen suunnittelu, kansainvälistymisen toteutus, operatiivinen toiminta ja seuranta. Tiekartan graafisen version askelmerkit avattiin myös sanallisesti. Tavoitteena oli saada valmiista tiekartasta yritykselle käytännön tasolla hyödyllinen, helppokäyttöinen, toimiva työkalu, joka on sovellettavissa myös tuotteen tai markkina-alueen muuttuessa.
Valmis tiekartta onnistui asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Käytännössä sen toimivuus on kuitenkin vielä tässä vaiheessa kokeilematta. Kohdeyrityksen on tarkoitus ottaa työkalu käyttöönsä kansainvälistymisen avuksi.
Tulevaisuudessa tiekarttaa voisi hyvinkin kehittää, jos tarvetta tai puutteita ilmenee. Puuttuvat osat on helppo lisätä tiekartan nykyiseen runkoon myöhemmässä vaiheessa. Teoreettinen pohja laajentumiselle on nyt luotu graafisessa muodossa, joten yritys voisi suunnata katseet perusliiketoiminnan ohella kansainvälistyville markkinoille ja aloittaa esimerkiksi pohjoismaista. Laajentumismahdollisuudet kansainvälisen toiminnan alettua on lähes rajattomat tuotteen monimuotoisuuden vuoksi.