Markkinatutkimus: Imatralaisten yritysten potentiaali Vartti Etelä-Karjalan asiakkaina
Räty, Jussi (2012)
Räty, Jussi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää imatralaisten yritysten potentiaali Vartti Etelä-Karjalana asiakkaina, kun kyseessä on mainostilan ostaminen kyseisestä paikallislehdestä. Asiaa tutkittiin selvittämällä, millainen kuva imatralaisilla yrityksillä on Vartista mainostuskanavana ja kartoittamalla sitä, mitä asioita yritykset pitävät tärkeinä mainostuskanavissaan, kun ne tekevät päätöksen mainostilan ostamisesta. Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinatutkimusta ja teemahaastattelua, joka toimi tutkimusmetodina. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään segmentointia yritysmarkkinoilla ja sitä, miten se eroaa kuluttajamarkkinoista. Segmentoinnista käytiin läpi sitä, millä perustein yritykset tekevät segmentoinnin yritysasiakkaistaan, ja sitä miten asiakkaiksi haluttavan segmentin potentiaalia arvioidaan.
Markkinatutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, informoidun kyselyn avulla. Kyselyn laatimisessa käytettiin apuna teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita yrityssegmentoinnista ja siitä, miten segmentin potentiaalia arvioidaan. Kyselyyn vastasi seitsemän imatralaista yritystä, ja ne valittiin mukaan sillä perusteella, että niiden päätöksenteko tapahtuu nimenomaan paikallisesti. Kyselyvastaukset analysointiin ja niitä tulkitsemalla Vartille annettiin ehdotuksia jatkotoimenpiteisiin.
Tutkimusten tulosten perusteella imatralaiset yritykset arvostavat paikallislehdessä mainostaessaan erityisesti lehden levikkiä ja mainospaikan hinnan edullisuutta. Tärkeänä seikkana esille nousi myös mainostuskanavan paikallisuus. Vartti vastasi muuten yritysten odotuksia, mutta sitä pidettiin liian lappeenrantalaisena, ja tästä syystä yritykset epäilivät siinä mainostamisen olevan tehotonta Imatralla. Jatkotoimenpiteinä Vartille suositeltiin joko yrityskuvansa muuttamista niin, että myös imatralaiset tuntisivat lehden paikalliseksi tai vaihtoehtoisesti suositeltiin niiden yritysten tunnistamista, jotka voisivat houkutella asiakkaita myös Imatran ulkopuolelta, ja suunnata myyntiponnistelut näihin yrityksiin. Koska otos ja saadun tiedon määrä jäivät melko pieniksi, kyselyn tuloksia ei voida pitää täysin luotettavina.
Markkinatutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, informoidun kyselyn avulla. Kyselyn laatimisessa käytettiin apuna teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita yrityssegmentoinnista ja siitä, miten segmentin potentiaalia arvioidaan. Kyselyyn vastasi seitsemän imatralaista yritystä, ja ne valittiin mukaan sillä perusteella, että niiden päätöksenteko tapahtuu nimenomaan paikallisesti. Kyselyvastaukset analysointiin ja niitä tulkitsemalla Vartille annettiin ehdotuksia jatkotoimenpiteisiin.
Tutkimusten tulosten perusteella imatralaiset yritykset arvostavat paikallislehdessä mainostaessaan erityisesti lehden levikkiä ja mainospaikan hinnan edullisuutta. Tärkeänä seikkana esille nousi myös mainostuskanavan paikallisuus. Vartti vastasi muuten yritysten odotuksia, mutta sitä pidettiin liian lappeenrantalaisena, ja tästä syystä yritykset epäilivät siinä mainostamisen olevan tehotonta Imatralla. Jatkotoimenpiteinä Vartille suositeltiin joko yrityskuvansa muuttamista niin, että myös imatralaiset tuntisivat lehden paikalliseksi tai vaihtoehtoisesti suositeltiin niiden yritysten tunnistamista, jotka voisivat houkutella asiakkaita myös Imatran ulkopuolelta, ja suunnata myyntiponnistelut näihin yrityksiin. Koska otos ja saadun tiedon määrä jäivät melko pieniksi, kyselyn tuloksia ei voida pitää täysin luotettavina.