Palveluportfolion mukauttaminen toimintaympäristön muutokseen
Palander-Palonen, Enna (2012)
Palander-Palonen, Enna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712026
Tiivistelmä
Kansallinen innovaatiojärjestelmä on viime vuosina läpikäynyt suuria muutoksia. Muutosten myötä pirkanmaalaisille alkuvaiheen yrityksille ja potentiaalisille yrittäjille tarjottavat palvelut, niiden rahoitusinstrumentit ja toimintaympäristössä olevat toimijat ovat muuttuneet merkittävästi.
Hermia yrityskehitys Oy on markkinalähtöinen konsultointi- ja kehityspalveluita tarjoava yritys, jonka palveluportfolioon ovat kuuluneet Teknologiakeskusten kehittämishankkeen kautta toteutettavat esihautomo- ja hautomopalvelut. Innovaatioympäristön muutosten seurauksena palveluiden toteuttaminen entisellään ei ole mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ratkaista yrityskehitysorganisaation näkökulmasta, miten yrityksen palveluja tulisi mukauttaa sen toimintaympäristön muuttuessa niin, että organisaation nykyinen toiminnallinen muoto säilyisi mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
Systemaattista kehitystyön takaamiseksi, opinnäytetyö lähtee liikkeelle erilaisten palveluiden kehittämisen teoreettisien mallien tutkimisesta. Yksikään tunnistetuista malleista ei vastaa suoraan olemassa olevien palveluiden kehittämisen tarpeeseen, joten niitä yhdistelemällä kehitettiin ”Murrostilanteessa olevien palveluiden kehittämisen malli.”
Prosessi lähtee liikkeelle toimintaympäristön analysoinnista ja tavoiteasetannasta. Yhdistämällä kvalitatiiviset yritys- ja toimijahaastattelut olemassa olevaan tietoon tunnistetaan todelliset palvelutarpeet ja saadaan käsitys toimintaympäristön tilasta. Saadun tiedon perusteella ideoidaan erilaisia palveluvaihtoehtoja, joita pohditaan suhteessa aiemmin asetettuun kriteeristöön.
Tuotettavat palvelut tukevat yrityksen toimintaa sekä synergisesti koko palveluportfoliota ja ne ovat teknisesti ja taloudellisesti toteutuskelpoisia. Palvelut pohjautuvat aitoihin asiakastarpeisiin ja niiden tuottamisessa on huomioitu toimintaympäristö.
Palvelut joita yrityksen tulisi palveluportfolioonsa sisällyttää, ovat arviointi- ja ideakilpailupalvelut, kehityspalvelut, konsultointipalvelut, rahoituspalvelut ja kansainvälistymispalvelut. Painostus palveluissa on paremmin tuottavissa olemassa oleville yrityksille tarjottavissa palveluissa. Arviointi- ja ideakilpailupalveluita tulee tuottaa rajoitetuin resurssein muun muassa asiakasvolyymin, profiloitumisen ja asiakkuuksien kasvun näkökulmasta.
Hermia yrityskehitys Oy on markkinalähtöinen konsultointi- ja kehityspalveluita tarjoava yritys, jonka palveluportfolioon ovat kuuluneet Teknologiakeskusten kehittämishankkeen kautta toteutettavat esihautomo- ja hautomopalvelut. Innovaatioympäristön muutosten seurauksena palveluiden toteuttaminen entisellään ei ole mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ratkaista yrityskehitysorganisaation näkökulmasta, miten yrityksen palveluja tulisi mukauttaa sen toimintaympäristön muuttuessa niin, että organisaation nykyinen toiminnallinen muoto säilyisi mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
Systemaattista kehitystyön takaamiseksi, opinnäytetyö lähtee liikkeelle erilaisten palveluiden kehittämisen teoreettisien mallien tutkimisesta. Yksikään tunnistetuista malleista ei vastaa suoraan olemassa olevien palveluiden kehittämisen tarpeeseen, joten niitä yhdistelemällä kehitettiin ”Murrostilanteessa olevien palveluiden kehittämisen malli.”
Prosessi lähtee liikkeelle toimintaympäristön analysoinnista ja tavoiteasetannasta. Yhdistämällä kvalitatiiviset yritys- ja toimijahaastattelut olemassa olevaan tietoon tunnistetaan todelliset palvelutarpeet ja saadaan käsitys toimintaympäristön tilasta. Saadun tiedon perusteella ideoidaan erilaisia palveluvaihtoehtoja, joita pohditaan suhteessa aiemmin asetettuun kriteeristöön.
Tuotettavat palvelut tukevat yrityksen toimintaa sekä synergisesti koko palveluportfoliota ja ne ovat teknisesti ja taloudellisesti toteutuskelpoisia. Palvelut pohjautuvat aitoihin asiakastarpeisiin ja niiden tuottamisessa on huomioitu toimintaympäristö.
Palvelut joita yrityksen tulisi palveluportfolioonsa sisällyttää, ovat arviointi- ja ideakilpailupalvelut, kehityspalvelut, konsultointipalvelut, rahoituspalvelut ja kansainvälistymispalvelut. Painostus palveluissa on paremmin tuottavissa olemassa oleville yrityksille tarjottavissa palveluissa. Arviointi- ja ideakilpailupalveluita tulee tuottaa rajoitetuin resurssein muun muassa asiakasvolyymin, profiloitumisen ja asiakkuuksien kasvun näkökulmasta.