Kattilalaitoksen ilma- ja savukaasukanavien parametrisoidun suunnittelutyökalun kehittäminen
Kaukonen, Vesse (2012)
Kaukonen, Vesse
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää parametrinen suunnittelutyökalu, joka automatisoi kattilalaitoksen ilma- ja savukaasukanavien mallintamista. Lisäksi tarkoituksena oli antaa lukijalle hyvä yleiskäsitys BFB-kattilan sekä ilma- ja savukaasukanavien toiminnasta. Automaation avulla suunnittelutyöhön kuluvaa aikaa on mahdollista vähentää huomattavasti.
Käytännön osuutta tehtiin Autodesk Inventor-ohjelmalla ja työn lopputuloksena saatiin valikoima yleisimpiä kanavistoissa käytettyjä elementtejä, jotka luodaan automaattisesti, kun mallien ominaisuudet määrittävät parametrit on syötetty. Lopuksi suunnitteluprojektissa kulloinkin tarvittavat kanavan osat on tarkoitus tuoda kokoonpanotilaan, missä ne yhdistetään toisiinsa manuaalisesti rajoitteiden avulla.
Etu AutoCAD-ohjelmalla mallintamiseen verrattuna, jota Rantotek Oy:llä yleisesti käytetään, on mallin luomisen nopeus ja sääntöjen ja rajoitteiden avulla saavutettu mallien odotusten mukainen ja luotettava käyttäytyminen.
Tulevaisuudessa kehittämiskelpoisia ideoita voisi olla mm. eristeiden lisääminen kanaviin tilavarauksena niin, että ne voidaan kytkeä päälle ja pois yhden parametrin avulla kokoonpanossa. Olisi hyvä kasvattaa mallien valikoimaa erikoisemmilla kanavan osilla ja tutkia mahdollisuutta luoda kanavia AutoCAD-ohjelmasta tuotujen kanavan keskiviivojen ympärille. Lisäksi toteuttamisen arvoinen idea olisi parametristen työkuvien kehittäminen.
Käytännön osuutta tehtiin Autodesk Inventor-ohjelmalla ja työn lopputuloksena saatiin valikoima yleisimpiä kanavistoissa käytettyjä elementtejä, jotka luodaan automaattisesti, kun mallien ominaisuudet määrittävät parametrit on syötetty. Lopuksi suunnitteluprojektissa kulloinkin tarvittavat kanavan osat on tarkoitus tuoda kokoonpanotilaan, missä ne yhdistetään toisiinsa manuaalisesti rajoitteiden avulla.
Etu AutoCAD-ohjelmalla mallintamiseen verrattuna, jota Rantotek Oy:llä yleisesti käytetään, on mallin luomisen nopeus ja sääntöjen ja rajoitteiden avulla saavutettu mallien odotusten mukainen ja luotettava käyttäytyminen.
Tulevaisuudessa kehittämiskelpoisia ideoita voisi olla mm. eristeiden lisääminen kanaviin tilavarauksena niin, että ne voidaan kytkeä päälle ja pois yhden parametrin avulla kokoonpanossa. Olisi hyvä kasvattaa mallien valikoimaa erikoisemmilla kanavan osilla ja tutkia mahdollisuutta luoda kanavia AutoCAD-ohjelmasta tuotujen kanavan keskiviivojen ympärille. Lisäksi toteuttamisen arvoinen idea olisi parametristen työkuvien kehittäminen.