Hyvän verkkokaupan ominaisuudet ja opiskelijat verkkokaupan käyttäjinä
Haavisto, Hanna-Maarit (2012)
Haavisto, Hanna-Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712197
Tiivistelmä
Internetistä on tullut suomalaisille jokapäiväinen työväline, joka tarjoaa meille viihdettä ja tietoa nopeasti ja vaivattomasti. Myös verkkokauppa on kasvussa ja suomalaiset kaupan alan jätit panostavat yhä enemmän verkkoon.
Tutkielmassa on pyritty selvittämään suomalaisten verkko-ostamista suosituimpien verkkokauppojen ja tuoteryhmien osalta. Lisäksi on otettu selvää mitkä ovat verkkokauppojen hyvät ja huonot puolet. Tutkielma käsittelee myös sitä, millaisia ominaisuuksia hyvässä verkkokaupassa tulisi olla ja miten sen voi saada menestymään. Kyselyosuudessa selvitetään millaista on opiskelijoiden verkko-ostaminen.
Tutkimus opiskelijoiden verkkokauppojen käytöstä tehtiin verkkokyselynä Webropol-ohjelmalla Turun Ammattikorkeakoulun Salon yksikön opiskelijoille. Vastauksia saatiin 55 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropolin analysointityökalulla ja Microsoft Excel-ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat ovat aktiivisia verkkokauppojen käyttäjiä, jotka hyödyntävät verkon tarjoamat mahdollisuudet monipuolisesti. Suurin osa käyttää sekä ulkomaisia että kotimaisia verkkokauppoja, ja yleisin ostoväli on muutama kuukausi.
Tutkielmassa on pyritty selvittämään suomalaisten verkko-ostamista suosituimpien verkkokauppojen ja tuoteryhmien osalta. Lisäksi on otettu selvää mitkä ovat verkkokauppojen hyvät ja huonot puolet. Tutkielma käsittelee myös sitä, millaisia ominaisuuksia hyvässä verkkokaupassa tulisi olla ja miten sen voi saada menestymään. Kyselyosuudessa selvitetään millaista on opiskelijoiden verkko-ostaminen.
Tutkimus opiskelijoiden verkkokauppojen käytöstä tehtiin verkkokyselynä Webropol-ohjelmalla Turun Ammattikorkeakoulun Salon yksikön opiskelijoille. Vastauksia saatiin 55 kappaletta. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropolin analysointityökalulla ja Microsoft Excel-ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat ovat aktiivisia verkkokauppojen käyttäjiä, jotka hyödyntävät verkon tarjoamat mahdollisuudet monipuolisesti. Suurin osa käyttää sekä ulkomaisia että kotimaisia verkkokauppoja, ja yleisin ostoväli on muutama kuukausi.